Strona główna Aktualności
Świat

Skłonność do agresji ma związek z budową mózgu

23.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Osoby doświadczające napadów niekontrolowanego gniewu mają mniej komórek nerwowych w rejonie mózgu odpowiedzialnym za regulację emocji - informuje „Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging”.

Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago (USA) wykazali, że skłonność do agresji może mieć związek ze specyficzną budową mózgu. Według badaczy pacjenci cierpiący na zaburzenie eksplozywne przerywane (ang. intermittent explosive disorder, IED) – zaburzenie psychiczne cechujące się nagłymi wybuchami gniewu z byle powodu – oraz inne osoby mające tendencję do zachowań agresywnych mają mniej komórek nerwowych w przedniej części układu limbicznego – struktury kontrolującej stany i reakcje emocjonalne człowieka.

"Wielu ludzi sądzi, że impulsywna agresja to po prostu przejaw nieodpowiedniego zachowania, które należałoby skorygować. Wyniki naszego badania sugerują, że zaburzenie eksplozywne przerywane to zaburzenie mózgowe, a nie tylko zaburzenie osobowościowe” – komentuje koordynator badania dr Emil Coccaro.

Badacze poddali 168 osób (57 pacjentów z IED, 53 zdrowych osób i 58 osób z innymi zaburzeniami psychiatrycznymi) obrazowaniu mózgu metodą rezonansu magnetycznego. Rezultaty pokazały, że osoby z historią zachowań agresywnych charakteryzowały się mniejszą objętością istoty szarej (skupiska ciał komórek nerwowych) w strukturach należących do przedniej części układu limbicznego.

"Wyniki badania sugerują, że nieprawidłowy rozwój sieci mózgowej regulującej emocje może leżeć u podłoża indywidualnej skłonności do gniewu i agresji" – podsumowuje dr Cameron Carter z Uniwersytetu Kalifornijskiego (USA), redaktor czasopisma „Biological Psychiatry”. (PAP)

Wznowienie słynnej biografii Karola Wielkiego Wznowienie słynnej biografii Karola Wielkiego

Stworzył pierwsze europejskie imperium od czasu upadku Cesarstwa Rzymskiego w 476 r. Tak o Karolu Wielkim pisze Ernst W. Wies w słynnej biografii, której wznowienie po 20 latach ukazało się w Polsce nakładem PIW w serii „Biografie słynnych ludzi”.

Człowiek zawsze czuje się czymś więcej niż tym, co osiągnął, więc cokolwiek by osiągnął, w niczym nic może znaleźć ukojenia, zadowolenia, szczęścia
Soren Kierkegaard

Zakurzony Titanic przypłynął do Warszawy Zakurzony Titanic przypłynął do Warszawy

Po prawie dwóch dekadach wystawa o najsłynniejszym transatlantyku świata dotarła do Polski. Imponuje wielością przedmiotów wydobytych z dna oceanu, rozczarowuje formą przekazu. Czy aby Titanic nie dotarł do Polski za późno?