Strona główna Aktualności
Świat

Skłonność do agresji ma związek z budową mózgu

23.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Osoby doświadczające napadów niekontrolowanego gniewu mają mniej komórek nerwowych w rejonie mózgu odpowiedzialnym za regulację emocji - informuje „Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging”.

Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago (USA) wykazali, że skłonność do agresji może mieć związek ze specyficzną budową mózgu. Według badaczy pacjenci cierpiący na zaburzenie eksplozywne przerywane (ang. intermittent explosive disorder, IED) – zaburzenie psychiczne cechujące się nagłymi wybuchami gniewu z byle powodu – oraz inne osoby mające tendencję do zachowań agresywnych mają mniej komórek nerwowych w przedniej części układu limbicznego – struktury kontrolującej stany i reakcje emocjonalne człowieka.

 

"Wielu ludzi sądzi, że impulsywna agresja to po prostu przejaw nieodpowiedniego zachowania, które należałoby skorygować. Wyniki naszego badania sugerują, że zaburzenie eksplozywne przerywane to zaburzenie mózgowe, a nie tylko zaburzenie osobowościowe” – komentuje koordynator badania dr Emil Coccaro.

 

Badacze poddali 168 osób (57 pacjentów z IED, 53 zdrowych osób i 58 osób z innymi zaburzeniami psychiatrycznymi) obrazowaniu mózgu metodą rezonansu magnetycznego. Rezultaty pokazały, że osoby z historią zachowań agresywnych charakteryzowały się mniejszą objętością istoty szarej (skupiska ciał komórek nerwowych) w strukturach należących do przedniej części układu limbicznego.

 

"Wyniki badania sugerują, że nieprawidłowy rozwój sieci mózgowej regulującej emocje może leżeć u podłoża indywidualnej skłonności do gniewu i agresji" – podsumowuje dr Cameron Carter z Uniwersytetu Kalifornijskiego (USA), redaktor czasopisma „Biological Psychiatry”. (PAP)

 

ooo/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

"Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta "Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta

Intelektualny i naukowy motor świata, a przy tym miasto, które imponowało przepięknymi i mądrze zorganizowanymi rozwiązaniami architektonicznymi... Opinię godną starożytnej Aleksandrii czy mitycznej Atlantydy miał ponad tysiąc lat temu Bagdad, dziś kojarzony z chaosem i zamachami.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->