Strona główna Aktualności
Świat

Klasa z widokiem na zieleń może poprawić wyniki uczniów

28.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Uczniowie szkół średnich, korzystający z klas wychodzących na tereny zielone, uzyskują lepsze wyniki testów niż ci, którzy mają lekcje w salach bez okien lub z widokiem na przestrzeń zabudowaną - dowiedli naukowcy z University of Illinois.

Badanie wykazało, że uczniowie, którzy widzieli zieleń za oknem klasy, lepiej wypadali w testach wymagających skupienia uwagi i lepiej radzili sobie ze stresem. To pierwsze badanie, które wykazało związek między ekspozycją na przyrodę w szkole a wynikami uczniów - uważa prof. William Sullivan, który kieruje uniwersyteckim wydziałem architektury krajobrazu.

 

Wyniki zostaną opublikowane w magazynie "Landscape and Urban Planning".

 

W badaniu wzięło udział 94 uczniów, którzy zostali losowo umieszczeni w trzech rodzajach klas: pozbawionych okien, z oknami wychodzącymi np. na budynki lub z oknami z widokiem na tereny zielone. Eksperyment obejmował m.in. ćwiczenia z matematyki i test uwagi oraz przerwę, a następnie kolejny test uwagi, polegający na powtarzaniu usłyszanych numerów. Podczas eksperymentu prowadzono pomiary zmian fizjologicznych związanych ze stresem, m.in. tętna i temperatury skóry. Uczniowie mieli też sami ocenić swój poziom zmęczenia i stresu.

 

Okazało się m.in., że zdolność do skupienia uwagi wzrastała u uczniów po zrobieniu sobie przerwy o 13 proc., jeśli za oknem mogli podziwiać przyrodę. Różnicy między uczniami uczestniczącymi w eksperymencie w pozostałych klasach nie zaobserwowano.

 

Podobnie, nastolatki, które znajdowały się w sali z widokiem na roślinność, łatwiej dochodziły do siebie po stresie po zapewnionej przerwie niż pozostali uczniowie.

 

Naukowcy sprawdzali również, czy widok za oknem wpływał na wyniki uczniów z poszczególnych klas w sprawdzianach i testach uwagi, zanim zrobiono przerwę. Okazało się, że w tym przypadku nie miało to znaczenia, wykazano tylko zasadniczą różnicę w wynikach testów uwagi przed i po przerwie.

 

Doktorantka Dongying Li, która razem z Sullivanem badała uczniów, zauważa, że wcześniejsze badania wykazały, że ekspozycja na światło dzienne poprawia wyniki studentów, jednak nie precyzowały, jaki był widok z okien.

 

Badacze uważają, że ich badania mogą pomóc architektom i urbanistom w takim planowaniu przestrzeni, aby poprawić wyniki i samopoczucie uczniów - np. aby klasy, stołówki czy korytarze w szkołach umieszczano tak, by ich okna wychodziły na tereny zielone. (PAP)

 

mrt/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

"Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta "Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta

Intelektualny i naukowy motor świata, a przy tym miasto, które imponowało przepięknymi i mądrze zorganizowanymi rozwiązaniami architektonicznymi... Opinię godną starożytnej Aleksandrii czy mitycznej Atlantydy miał ponad tysiąc lat temu Bagdad, dziś kojarzony z chaosem i zamachami.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->