Strona główna Aktualności
Świat

Klasa z widokiem na zieleń może poprawić wyniki uczniów

28.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Uczniowie szkół średnich, korzystający z klas wychodzących na tereny zielone, uzyskują lepsze wyniki testów niż ci, którzy mają lekcje w salach bez okien lub z widokiem na przestrzeń zabudowaną - dowiedli naukowcy z University of Illinois.

Badanie wykazało, że uczniowie, którzy widzieli zieleń za oknem klasy, lepiej wypadali w testach wymagających skupienia uwagi i lepiej radzili sobie ze stresem. To pierwsze badanie, które wykazało związek między ekspozycją na przyrodę w szkole a wynikami uczniów - uważa prof. William Sullivan, który kieruje uniwersyteckim wydziałem architektury krajobrazu.

 

Wyniki zostaną opublikowane w magazynie "Landscape and Urban Planning".

 

W badaniu wzięło udział 94 uczniów, którzy zostali losowo umieszczeni w trzech rodzajach klas: pozbawionych okien, z oknami wychodzącymi np. na budynki lub z oknami z widokiem na tereny zielone. Eksperyment obejmował m.in. ćwiczenia z matematyki i test uwagi oraz przerwę, a następnie kolejny test uwagi, polegający na powtarzaniu usłyszanych numerów. Podczas eksperymentu prowadzono pomiary zmian fizjologicznych związanych ze stresem, m.in. tętna i temperatury skóry. Uczniowie mieli też sami ocenić swój poziom zmęczenia i stresu.

 

Okazało się m.in., że zdolność do skupienia uwagi wzrastała u uczniów po zrobieniu sobie przerwy o 13 proc., jeśli za oknem mogli podziwiać przyrodę. Różnicy między uczniami uczestniczącymi w eksperymencie w pozostałych klasach nie zaobserwowano.

 

Podobnie, nastolatki, które znajdowały się w sali z widokiem na roślinność, łatwiej dochodziły do siebie po stresie po zapewnionej przerwie niż pozostali uczniowie.

 

Naukowcy sprawdzali również, czy widok za oknem wpływał na wyniki uczniów z poszczególnych klas w sprawdzianach i testach uwagi, zanim zrobiono przerwę. Okazało się, że w tym przypadku nie miało to znaczenia, wykazano tylko zasadniczą różnicę w wynikach testów uwagi przed i po przerwie.

 

Doktorantka Dongying Li, która razem z Sullivanem badała uczniów, zauważa, że wcześniejsze badania wykazały, że ekspozycja na światło dzienne poprawia wyniki studentów, jednak nie precyzowały, jaki był widok z okien.

 

Badacze uważają, że ich badania mogą pomóc architektom i urbanistom w takim planowaniu przestrzeni, aby poprawić wyniki i samopoczucie uczniów - np. aby klasy, stołówki czy korytarze w szkołach umieszczano tak, by ich okna wychodziły na tereny zielone. (PAP)

 

mrt/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: fotografii, materiałów video oraz informacji z kategorii "Świat".

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

O relacjach pełną parą! "Siła duetów" O relacjach pełną parą! "Siła duetów"

Czy historię ludzkości tworzą sami samotni geniusze? Nie! Po prostu łatwiej o nich opowiadać historie. Ale świat nie jest taki prosty! W dokonywaniu przełomów liczą się też relacje między ludźmi, spośród których najbardziej podstawową jest relacja dwóch osób - zauważa w książce "Siła duetów" Joshua Wolf Shenk.

Więcej

Myśl na dziś

Nigdy nie wątpi ten tylko, kto nic nie wie.
Cyceron

Nasz blog

Z rąk do rąk: od rzymskich czyściochów do czerwonoarmistów Z rąk do rąk: od rzymskich czyściochów do czerwonoarmistów

Twierdza w dzisiejszym Gonio w zachodniej Gruzji świetnie pełniła swą funkcję przez dwa tysiące lat: najpierw rzymscy legioniści bronili z niej granic cesarstwa przed niepokornymi mieszkańcami Kolchidy, a w czasach znacznie nam bliższych – czerwonoarmiści strzegli z niej granic ZSRR przed imperialistami. Sekrety tego stanowiska właśnie poznają polscy archeolodzy.

Więcej

Tagi