Strona główna Aktualności
Świat

Klasa z widokiem na zieleń może poprawić wyniki uczniów

28.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Uczniowie szkół średnich, korzystający z klas wychodzących na tereny zielone, uzyskują lepsze wyniki testów niż ci, którzy mają lekcje w salach bez okien lub z widokiem na przestrzeń zabudowaną - dowiedli naukowcy z University of Illinois.

Badanie wykazało, że uczniowie, którzy widzieli zieleń za oknem klasy, lepiej wypadali w testach wymagających skupienia uwagi i lepiej radzili sobie ze stresem. To pierwsze badanie, które wykazało związek między ekspozycją na przyrodę w szkole a wynikami uczniów - uważa prof. William Sullivan, który kieruje uniwersyteckim wydziałem architektury krajobrazu.

Wyniki zostaną opublikowane w magazynie "Landscape and Urban Planning".

W badaniu wzięło udział 94 uczniów, którzy zostali losowo umieszczeni w trzech rodzajach klas: pozbawionych okien, z oknami wychodzącymi np. na budynki lub z oknami z widokiem na tereny zielone. Eksperyment obejmował m.in. ćwiczenia z matematyki i test uwagi oraz przerwę, a następnie kolejny test uwagi, polegający na powtarzaniu usłyszanych numerów. Podczas eksperymentu prowadzono pomiary zmian fizjologicznych związanych ze stresem, m.in. tętna i temperatury skóry. Uczniowie mieli też sami ocenić swój poziom zmęczenia i stresu.

Okazało się m.in., że zdolność do skupienia uwagi wzrastała u uczniów po zrobieniu sobie przerwy o 13 proc., jeśli za oknem mogli podziwiać przyrodę. Różnicy między uczniami uczestniczącymi w eksperymencie w pozostałych klasach nie zaobserwowano.

Podobnie, nastolatki, które znajdowały się w sali z widokiem na roślinność, łatwiej dochodziły do siebie po stresie po zapewnionej przerwie niż pozostali uczniowie.

Naukowcy sprawdzali również, czy widok za oknem wpływał na wyniki uczniów z poszczególnych klas w sprawdzianach i testach uwagi, zanim zrobiono przerwę. Okazało się, że w tym przypadku nie miało to znaczenia, wykazano tylko zasadniczą różnicę w wynikach testów uwagi przed i po przerwie.

Doktorantka Dongying Li, która razem z Sullivanem badała uczniów, zauważa, że wcześniejsze badania wykazały, że ekspozycja na światło dzienne poprawia wyniki studentów, jednak nie precyzowały, jaki był widok z okien.

Badacze uważają, że ich badania mogą pomóc architektom i urbanistom w takim planowaniu przestrzeni, aby poprawić wyniki i samopoczucie uczniów - np. aby klasy, stołówki czy korytarze w szkołach umieszczano tak, by ich okna wychodziły na tereny zielone. (PAP)

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.