Strona główna Aktualności
Świat

Lęk zmienia kierunek chodu

28.01.2016 Świat

Fot. Fotolia

Osoby zmagające się z lękiem i zahamowaniem wykazują większą aktywność prawej półkuli mózgu, co sprawia, że w trakcie chodu skręcają nieco w lewo – zawiadamia magazyn „Cognition”.

Naukowcy z Uniwersytetu Kent (W. Brytania) po raz pierwszy zademonstrowali, że aktywność poszczególnych półkul mózgowych może wpływać na trajektorię chodu.

Badacze poprosili 80 praworęcznych osób, by po omacku przespacerowały się w linii prostej w kierunku wcześniej widzianego celu.

Okazało się, że badani, którzy doświadczali lęku i wydawali się zahamowani (stosowali mechanizm obronny polegający na wstrzymywaniu myśli i odczuć wywołujących napięcie), w czasie chodu skręcali trochę w lewo. Świadczyło to o dużym pobudzeniu w rejonie prawej półkuli mózgu.

Rezultaty badania sugerują, że poszczególne półkule mózgu odpowiadają za odmienne systemy motywacji. Prawa hemisfera kontroluje reakcje związane z unikaniem. Lewa hemisfera jest prawdopodobnie zaangażowana w reakcje zbliżania.

Wyniki badania mogą pomóc w leczeniu zespołu nieuwagi stronnej – zaburzenia polegającego na całkowitym bądź częściowym ignorowaniu połowy pola widzenia ze względu na uszkodzenie przeciwległej półkuli mózgu. (PAP)

ooo/ mrt/

W końcu historia Wszechświata opowiedziana od "Początku" W końcu historia Wszechświata opowiedziana od "Początku"

Wydawałoby się, że chronologiczna kolejność to najbardziej oczywisty sposób opowiadania o historii Wszechświata. Jim Baggott podejmuje się tego zadania w książce "Początek - Naukowa historia stworzenia" i okazuje się, że wcale nie jest to takie proste.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.