28.03.2024
07.02.2016 aktualizacja 07.02.2016

Dwa białka które stłuszczają wątrobę

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Białka p38 gamma oraz p38 delta wpływają na proces gromadzenia się tłuszczu w wątrobie – informuje pismo „EMBO Journal”.

Stłuszczenie wątroby, czyli nadmierne gromadzenie się tłuszczu w wątrobie należy do chorób najczęściej występujących w krajach wysoko rozwiniętych (występuje u około 30 proc. dorosłej populacji). Sprzyjają mu otyłość, cukrzyca oraz nadmierne spożycie alkoholu.

Stłuszczenie może spowodować marskość wątroby i jej niewydolność, zwiększa ryzyko cukrzycy i może doprowadzić do rozwoju raka wątroby. Możliwości leczenia są obecnie bardzo ograniczone.

Stłuszczenie rozpoczyna się od nieprawidłowego nagromadzenia w wątrobie trójglicerydów, co wywołuje reakcje zapalną. W przebiegu wielu chorób w proces zapalny zaangażowane są białka. p38 gamma oraz p38 delta.

Hiszpański zespół dr Guadalupe Sabio z Centro Nacional de Investigaciones Cardiovasculares Carlos III (CNIC) odkrył podwyższony poziom tych białek w wątrobach otyłych pacjentów. Następnie naukowcy posłużyli się szczepem myszy niezdolnych do wytwarzania p38 gamma i p38 delta w neutrofilach – komórkach biorących udział w procesie zapalnym. Okazało się, że te dwa białka kontrolują migrację neutrofili do wątroby. Bez neutrofili tłuszcz nie gromadzi się w wątrobie.

Autorzy badań uważają, że blokowanie p38 gamma i p38 delta specyficznymi inhibitorami mogłoby znaleźć zastosowanie w leczeniu i profilaktyce stłuszczenia wątroby, a nawet cukrzycy. (PAP)