Strona główna Aktualności
Historia i kultura

Celtyccy mincerze w Krakowie

08.02.2016 Archeologia, Historia i kultura

Foremka z Krakowa-Mogiły. Fot.Agnieszka Susuł

Gliniane formy do wytopu monet sprzed 2 tys. lat, odkryte przez archeologów w Krakowie-Mogile i w Zakrzowie, można obejrzeć na kolejnej wystawie z cyklu „Zabytek miesiąca” w Muzeum Archeologicznym w Krakowie. Ekspozycja będzie czynna do końca lutego.

Pierwszymi rzemieślnikami zajmującymi się produkcją monet, czyli mincerzami, byli na terenie dzisiejszej Polski Celtowie. Od końca III wieku p.n.e. do początków I wieku n.e. zamieszkiwali zachodnią Małopolskę – pierwotnie pochodzili z terenów wschodniej Francji i górnej Austrii. Ślady po wytwórczości menniczej pochodzą z przełomu II/I wieku p.n.e. Świadczą o wysoko rozwiniętych kontaktach handlowych i poziomie ekonomicznym ówczesnych mieszkańców Małopolski. Jednak mennictwo nie było pomysłem Celtów – znajomość systemów monetarnych zaczerpnęli od Greków, z którymi łączyła ich wymiana handlowa.

Na wystawie można przyjrzeć się glinianym foremkom do produkcji półproduktów złotych i srebrnych monet, odkrytym podczas badań w Krakowie-Mogile i w Zakrzowie. Dwa fragmenty form do wytopu krążków menniczych z Krakowa-Mogiły zostały wykonane z gliny z niewielką domieszką drobnego piasku, natomiast egzemplarz z Zakrzowa – z gliny z 30 proc. domieszką grafitu. Z Małopolski znane są też znaleziska monet, które pochodziły z lokalnych pracowni. Charakteryzowały się specyficznym miseczkowatym kształtem, jak również różnym udziałem procentowym złota i srebra w ich stopie. Kruszec pozyskiwano z południa – przetapiano monety z obecnych terenów Czech. O wartości monety nie stanowił nominał, ale ilość zawartego w niej kruszcu.

Naukowcy uważają, że formy do wytopu monet były jednorazowego użycia – po uformowaniu w nich krążków ulegały zniszczeniu. Następnie za pomocą stempla-tłoka menniczego oraz matrycy wybijano monety. W przypadku formy z Zakrzowa naukowcy wykonali analizy spektralne składu pierwiastków, które w sposób szczątkowy pozostały w zagłębieniach. Wskazują na 50 proc. udział złota, 49 proc. srebra oraz 1 proc. miedzi i cynku. Tego typu stop określa się jako elektron.

Kuratorem wystawy „Celtyccy mincerze. Foremki mennicze z Krakowa-Mogiły i Zakrzowa” jest Małgorzata Wawer.

szz/ ula/

Fot. materiały prasowe

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.