28.03.2024
07.02.2016 aktualizacja 07.02.2016

Zwierciadło dla następcy Kosmicznego Teleskopu Hubble'a jest już kompletne

Instalacja segmentu zwierciadła dla teleskopu JWST za pomocą automatycznego wysięgnika. Źródło: NASA/Chris Gunn. Instalacja segmentu zwierciadła dla teleskopu JWST za pomocą automatycznego wysięgnika. Źródło: NASA/Chris Gunn.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA poinformowała, że zakończył się montaż ostatniego z 18 segmentów zwierciadła dla Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST), który ma być następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble\'a.

Segmenty zwierciadła zostały zamontowane na szkielecie teleskopu. Każdy z 18 segmentów ma średnicę 1,3 metra, kształt heksagonalny (sześciokątny) i wagę około 40 kg. Razem będą pracować jako teleskop o średnicy 6,5 metra. Pierwszy z segmentów zamocowano pod koniec listopada ubiegłego roku, a ostatni w środę 3 lutego b.r.

„Ukończenie montażu zwierciadła głównego jest istotnym krokiem w budowie teleskopu i zwieńczeniem ponad dekady wysiłków: projektowania, produkcji, testowania całego systemu tego zwierciadła. Przyczynił się do tego ogromny zespół ludzi” powiedział Lee Feinberg z NASA Goddard Space Flight Center w Maryland (USA), zarządzający elementami optycznymi teleskopu.

Teraz, gdy lustro główne zostało w pełni złożone, inżynierów i techników czeka montaż pozostałych elementów systemu optycznego teleskopu, w tym lustra wtórnego, a następnie staranne przetestowanie wszystkich elementów.

Prace nad budową teleskopu JWST można śledzić na żywo poprzez stronę internetową, bowiem obraz z kamery internetowej z hali montażowej NASA udostępnia pod adresem: http://www.jwst.nasa.gov/webcam.html.

Teleskop JWST jest przedstawiany jako naukowy następca Kosmicznego Teleskopu Hubble\'a, chociaż patrząc bardziej formalnie, będzie miał nieco inny zakres obserwowanych fal: od zakresu widzialnego, przez bliską podczerwień do średniej podczerwieni, podczas gdy jego poprzednik obserwuje w zakresie od bliskiego ultrafioletu, poprzez zakres widzialny, po bliską podczerwień. Teleskop będzie służył astronomom m.in. do badania najwcześniejszych gwiazd i galaktyk, które powstały we Wszechświecie po Wielkim Wybuchu, a także do badania ewolucji tych obiektów i pogłębienia naszej wiedzy o powstawaniu układów planetarnych.

Wystrzelenie teleskopu JWST jest planowane na 2018 r. Posłuży do tego rakieta Ariane 5, a start nastąpi z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Projekt budowy teleskopu jest prowadzony przez NASA we współpracy z ESA oraz Kanadyjską Agencją Kosmiczną. (PAP)