19.04.2024
08.02.2016 aktualizacja 08.02.2016

Topnienie lodowców sprzyja aktywności wulkanów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pod koniec ostatniego zlodowacenia topniejące czapy lodowe i erozja doprowadziły do natężenia aktywności wulkanicznej – informują naukowcy w „Geophysical Research Letters”.

Erozja lodowców i topniejące czapy lodowe odegrały kluczową rolę w znacznym zwiększeniu aktywności wulkanicznej pod koniec ostatniego zlodowacenia.

W miarę ocieplania się klimatu, kiedy topniały czapy lodowe, zmniejszało się ciśnienie, które wywierał lód na płaszcz ziemski. Doprowadziło to do zwiększenia się produkcji magmy i do erupcji wulkanicznych.

Zespół kierowany przez naukowców z University of Cambridge (W. Brytania), twierdzi ponadto, że ważną rolę w tym procesie odegrała erozja. Topniejące lodowce są niezwykle erodującym czynnikiem. Grunt pod topniejącym lodowcem eroduje w tempie ok. 10 cm rocznie.

Zdaniem badaczy, to również przyczyniło się do obniżenia nacisku na grunt i sprzyjało zwiększeniu aktywności wulkanicznej.

Obecnie Ziemia znajduje się w tzw. interglacjale, czyli okresie pomiędzy zlodowaceniami. W tych okresach obserwuje się natężenie procesów wulkanicznych.(PAP)