Strona główna Aktualności
Świat

Wczesne chodzenie spać związane z lepszymi wynikami w szkole

14.02.2016 Świat

Fot. Fotolia

Istnieje silny związek pomiędzy problemami ze snem a słabymi osiągnięciami w nauce wśród młodzieży - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez naukowców z Norwegii.

Jego wyniki opublikowano na łamach czasopisma „Journal of Sleep Research”.

 

"Mówiąc ogólnie: im mniej licealiści śpią, tym gorzej idzie im w szkole i tym gorsze uzyskują oceny - mówi dr Mari Hysing z Uni Research w Bergen (Norwegia), główna autorka omawianej pracy. - A najlepsze wyniki mają ci, którzy w dni powszednie kładą się spać między godziną 22 a 23”.

 

Zespół dr Hysing, wraz z kolegami z Norwegian Institute of Public Health, Uniwersytetu Ørebro i Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley (USA), przeanalizował dane pochodzące z dużego badania populacji norweskiej młodzieży, przeprowadzone w 2012 roku. Dane zebrano od 7798 osób w wieku 16-19 lat (po równo chłopców oraz dziewcząt). W ankietach młodzi ludzie odpowiadali, ile czasu śpią w ciągu doby, o której godzinie kładą się do łóżka i o której wstają, czy cierpią na jakiekolwiek problemy ze snem, jak oceniają efektywność swego snu oraz czy występują u nich różnice między snem w ciągu tygodnia i w weekendy.

 

Okazało się, że najlepsze wyniki w nauce osiągali uczniowie, którzy w dni powszednie chodzili spać pomiędzy godziną 22.00 a 23.00. Osoby udające się na spoczynek bliżej północy osiągały wyraźnie niższe średnie ocen.

 

Także duże różnice w porze kładzenia się spać w dni powszednie i w weekendy przekładały się na gorsze osiągnięcia w nauce.

 

Najgorsze wyniki zauważono zaś u nastolatków chodzących spać bardzo późno i skarżących się na zaburzenia snu.

 

„Nasze wyniki sugerują, że wczesne chodzenie spać oraz zachowanie podobnego rytmu dzień-noc w dni powszednie i w weekendy mogą mieć naprawdę duże znaczenie dla szkolnych osiągnięć i wydajności w nauce” - podsumowuje dr Hysing.

 

„A wyniki w nauce są ważnym wskaźnikiem przyszłej drogi zawodowej i higieny życia. W kolejnych badaniach mamy zamiar skupić się więc na dokładnym określeniu zależności pomiędzy jakością i ilością snu, wynikami w szkole oraz przyszłym statusem społecznym i przebiegiem kariery zawodowej” - dodaje autorka pracy.

 

Więcej na ten temat: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jsr.12373/abstract;jsessionid=E7A7E95C3A377494E853212E44DF9C84.f01t02

 

 

kap/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

"W poszukiwaniu zera": O historyku nauki, który szukał niczego "W poszukiwaniu zera": O historyku nauki, który szukał niczego

Zero to nic takiego? Niekoniecznie. Dla niektórych stanowi sens życia. Amir D. Aczel spędził wiele lat na poszukiwaniu, skąd się w kulturze zachodu wzięła ta cyfra. Bo okazuje się, że wcale nie było to takie oczywiste.

Więcej

Myśl na dziś

Człowiek lubiący się kształcić, nigdy nie jest bezczynny.
Monteskiusz

Nasz blog

Czytałam o tym w prasie, więc wiem lepiej niż ekspert? Czytałam o tym w prasie, więc wiem lepiej niż ekspert?

Popularyzacja nauki wiąże się z pewną konwencją. Elementami tej konwencji jest m.in. upraszczanie informacji i ubieranie ich w opowieść. Warto o tym pamiętać, kiedy wydaje się nam, że kiedy przeczytamy o czymś artykuł w prasie, to znamy się na tym temacie lepiej niż eksperci.

Więcej

Tagi

-->