Strona główna Aktualności
Historia i kultura

500 lat temu do Olsztyna przybył Mikołaj Kopernik

16.02.2016 Astronomia, Historia i kultura

Rys. Fotolia

W tym roku mija 500 lat od przybycia Mikołaja Kopernika do Olsztyna. Inauguracja obchodów tego wydarzenia w stolicy Warmii i Mazur odbędzie się 19 lutego. Z dorobkiem astronoma mogą zapoznać się już mieszkańcy Kaliningradu.

Choć urodzony w Toruniu, Kopernik znaczą część swego życia związał z Warmią. Ważne badania prowadził m.in. w olsztyńskim zamku, w którym mieszkał w latach 1516-1519 i 1520-1521.

W Olsztynie Kopernik skonstruował słynną tablicę astronomiczną i za jej pomocą obserwował Słońce, zaś około 1520 r. zaczął spisywać swoje najsłynniejsze dzieło "O obrotach sfer niebieskich", zawierające rewolucyjną heliocentryczną teorię Wszechświata. W Olsztynie także w 1517 r. opracował zarys swojej rozprawy "O ocenie pieniądza", natomiast dwa lata później poszerzoną wersję dzieła znaną jako "Traktat o monetach", zawierającą słynne "prawo Kopernika" - mówiące, że gorszy pieniądz wypiera lepszy.

Olsztyński historyk Paweł Błażewicz powiedział PAP, że to właśnie Kopernik stał się symbolem i wizytówką Olsztyna i to jego postać w dużej mierze przyciąga turystów na Warmię.

"Cieszę się, że władze Olsztyna i instytucje naukowe zauważyły, że mija właśnie 500 lat od kiedy Kopernik stał się de facto mieszkańcem Olsztyna. Choć świętowana data - 1516 roku - faktycznie nie była jego pierwszą wizyta w Olsztynie. Po raz pierwszy Kopernik przyjechał do Olsztyna w Sylwestra roku 1510/11. Po raz drugi i już na dłużej przyjechał jesienią 1516 roku, gdy przyjął funkcję administratora kapituły i rozpoczął urzędowanie w olsztyńskim zamku" - podkreślił Paweł Błażewicz.

Świętowane w tym roku obchody 500-lecia przybycia Kopernika do Olsztyna to drugi w ostatnim czasie ważny jubileusz związany z postacią wielkiego astronoma. Rok 2013 świętowany był jako Rok Kopernikowski w województwach warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. Obchodzono wówczas 540. rocznicę urodzin słynnego Polaka oraz 470. rocznicę jego śmierci i 470. rocznicę pierwszego wydania najważniejszego w jego karierze naukowej dzieła "De revolutionibus orbium coelestium".

"Mam nadzieję, że obecny jubileusz pozwoli na podkreślenie związków Kopernika szczególnie z Olsztynem. Ja żyję cały czas w nadziei, że wśród wydarzeń kopernikowskich mogłaby się wydarzyć zimowa rekonstrukcja obrony zamku i Olsztyna przez Kopernika. To byłoby ciekawe wydarzenie, które mogłoby pokazać skomplikowaną historię Warmii w czasach, kiedy Kopernik tutaj przebywał. To także moment, by przypomnieć jak ważnym i unikalnym zabytkiem jest tablica kopernikowska na olsztyńskim zamku" - podkreślił Błażewicz.

Olsztyńskie uroczystości odbędą się 19 lutego w planetarium. W programie znalazły się m.in. otwarcie wystawy "Mikołaj Kopernik", panel dyskusyjny "Oblicza Mikołaja Kopernika" z udziałem naukowców oraz koncert muzyki elektronicznej.

Mieszkańcy Kaliningradu już mogą zapoznać się z dorobkiem Kopernika. Otwarta właśnie w kaliningradzkich Królewskich Wrotach wystawa "Mikołaj Kopernik 1473-1543" składa się z 18 plakatów prezentujących najważniejsze aspekty życia Mikołaja Kopernika - podkreślił dyrektor biura promocji olsztyńskiego ratusza Krzysztof Otoliński.

Historia ma swój początek w dzieciństwie Kopernika, który spędził je w Toruniu. Następnie wystawa opowiada o kolejnych etapach edukacji Kopernika, zarówno w Polsce, jak i we Włoszech. Szczególny nacisk położono na przedstawienie jego życia oraz działalności naukowej i administracyjnej na Warmii i w Olsztynie, gdzie zamieszkiwał w latach najbardziej intensywnej aktywności twórczej - dodał Otoliński.

Wystawa prezentuje osiągnięcia Kopernika w dziedzinie matematyki, medycyny, prawa i ekonomii. Jednak najważniejsza część wystawy poświęcona jest dokonaniom Kopernika jako matematyka i astronoma, który stworzył spójną matematycznie i efektywną w praktyce, heliocentryczną teorię budowy Wszechświata - wyjaśnił Otoliński.

Poza plakatami na wystawie można obejrzeć kopie drewnianych instrumentów, jakie zaprojektował i jakimi posługiwał się Mikołaj Kopernik, prowadząc obserwacje astronomiczne. Mieszkańcy Kaliningradu będą mogli oglądać wystawę do 11 kwietnia.

ali/ gma/

Tagi: kopernik

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.