29.03.2024
21.02.2016 aktualizacja 21.02.2016

Samotność mieszka w jądrze szwu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zgrupowanie komórek w rejonie jądra szwu w mózgu odpowiada za potrzebę poszukiwania kontaktu po okresie izolacji społecznej – zawiadamia czasopismo „Cell”.

Poczucie osamotnienia to stan, w którym dużą rolę odgrywa tęsknota za bliskością drugiego człowieka. Zdarza się, że samotność doskwiera także zwierzętom, zwłaszcza po wydłużonym okresie izolacji społecznej. Choć istnieje wiele badań na ten temat, dopiero teraz naukowcy z Instytutu Technologicznego w Massachusetts (USA) odkryli, gdzie rodzi się to uczucie. Okazuje się, że powstaje ono w miejscu zgrupowania neuronów w grzbietowej części jądra szwu – fragmentu pnia mózgu.

Badacze dokonali niniejszego odkrycia, prowadząc eksperymenty na myszach. Zauważyli, że u gryzoni przebywających razem neurony jądra szwu nie były zanadto aktywne. Jednak u myszy pozbawionych przez jakiś czas możliwości kontaktu z innymi, wzrastała siła połączeń nerwowych w tym rejonie. Po ponownym umieszczeniu wśród pozostałych zwierząt, izolowane myszy stawały się bardzo towarzyskie, a neurony jądra szwu w ich mózgach – bardzo pobudzone.

Co ciekawe, najbardziej stęsknione za kontaktem z innymi wydawały się myszy o wysokiej pozycji społecznej. U nich też komórki nerwowe jądra szwu były najbardziej aktywne.

Gdy naukowcy zablokowali u myszy neurony jądra szwu za pomocą metody optogenetycznej (wykorzystującej światło do manipulacji aktywnością komórek mózgowych), zwierzęta, nawet te po długiej izolacji, nie były podekscytowane powrotem do społeczności. Zachowywały się tak, jakby uczucie samotności dla nich nie istniało.

„To sugeruje, że neurony jądra szwu są odpowiedzialne za potrzebę socjalizacji pojawiającą się po okresie osamotnienia” – komentuje współautorka badania Kay Tye.

Szczegóły badania dostępne pod adresem: DOI.10.1016/j.cell.2015.12.040 (PAP)