Strona główna Aktualności
Uczelnie

Trzy zespoły przygotują konkurencyjne projekty ustawy o szkolnictwie

29.02.2016 Uczelnie

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Fot. PAP/ Marcin Obara 11.01.2016

Konkurs na trzy zespoły ekspertów, które przygotują trzy konkurencyjne projekty nowej ustawy o szkolnictwie wyższym ogłosił w poniedziałek wicepremier i minister nauki Jarosław Gowin. Każdy z zespołów na realizację projektu może otrzymać nawet 300 tys. zł.

"Obecna ustawa o szkolnictwie wyższym była już kilkakrotnie zmieniana. Jest w wielu miejscach nieczytelna, nie jest też dostosowana do potrzeb rynku pracy i ambicji polskich naukowców. Potrzebna jest więc nowa ustawa o szkolnictwie wyższym. Jednak praca nad nią wymaga głębokiego namysłu, po drugie szerokich debat wewnątrz środowiska akademickiego i między środowiskiem akademickim a ministerstwem" - powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej w Warszawie wiceminister i minister nauki Jarosław Gowin.

 

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zdecydowało się na nowatorską - jak podkreślił minister - formułę pracy nad nową ustawą. Punktem wyjścia do niej ma być ogłoszony w poniedziałek konkurs, który wyłoni trzy zespoły ekspertów. Zespoły te, w oparciu o ramowe założenia wskazane przez resort nauki, przygotują trzy konkurencyjne koncepcje szczegółowych założeń do ustawy. "Wskażą też najważniejsze rozstrzygnięcia dotyczące modelu szkolnictwa wyższego" - wyjaśnił Gowin.

 

Zespoły będą wyłonione ze środowiska akademickiego. "Tym razem - inaczej niż w poprzednich kadencjach - przepisy o szkolnictwie wyższym, nauce będą przygotowywane nie przez firmy badawcze, tylko przez przedstawicieli środowiska akademickiego" - zapowiedział minister nauki. Każdy z zespołów na zrealizowanie projektu otrzyma grant sięgający 300 tys. zł. Zespoły ekspertów powinny być afiliowane albo przy uczelniach, instytutach badawczych, albo instytutach Polskiej Akademii Nauk.

 

Jak opisywał minister nauki, zespoły będą miały teraz dwa miesiące na przygotowanie wniosków. Następnie w ciągu 2-3 tygodni oceni je specjalna komisja powołana przy MNiSW. Od 1 czerwca poszczególne zespoły będą mogły już mogły rozpocząć pracę na swoimi projektami. "Bardzo ważnym elementem konkursu będzie obowiązek przeprowadzenia - przez wszystkie trzy zespoły - konsultacji w ramach środowiska akademickiego" - powiedział Gowin. "Chodzi nam nie tylko o to, aby otrzymać trzy konkurencyjne projekty, choć to jest oczywiście duża wartość. Chodzi nam też o zainicjowanie oddolnej debaty środowiska akademickiego na temat tego, jak powinny wyglądać polskie uczelnie czy instytuty naukowe" - zaznaczył.

 

Prace nad projektami zostaną zamknięte pod koniec lutego 2017 roku. "Mamy zatem rok na prace. Jestem przekonany, że dzięki takiemu trybowi uda się wypracować zdecydowanie lepszy, bardziej adekwatny do potrzeb polskich studentów, polskiej nauki, kształt tej ustawy, niż gdyby pisana była przez samego ministra, przez urzędników ministerialnych" - ocenił minister nauki.

 

Plan prac nad nową ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym minister nauki zapowiedział w połowie stycznia podczas posiedzenia Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) w Katowicach. Jak mówił wówczas, po wyłonieniu trzech konkurencyjnych projektów i debacie ze środowiskiem akademickim ministerstwo - we współpracy z naukowcami i przedstawicielami uczelni - przystąpi do pisania projektu ustawy.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

ekr/ mki/

Tagi: mnisw
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Więcej

Myśl na dziś

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.
Albert Einstein

Nasz blog

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.

Więcej

Tagi

-->