Strona główna Aktualności
Historia i kultura

"Z archeologią na ty" - krakowscy badacze popularyzują naukę

06.03.2016 Archeologia, Historia i kultura, Popularyzacja nauki

Fot. materiały prasowe

Już około 1000 osób – dzieci szkolnych i młodzież, głównie z Krakowa – wzięło udział w zajęciach organizowanych przez studentów i doktorantów Instytutu Archeologii UJ. Teraz naukowcy planują poszerzyć formułę projektu o spotkania z przedszkolakami.

"Naszym głównym celem jest rozbudzenie zainteresowania dziedziną, jaką jest archeologia, a także wzrost świadomości dotyczącej ochrony dziedzictwa kulturowego i związanych z tym problemów, które, zwłaszcza wśród najmłodszych, są często marginalizowane" – zachęcają młodzi naukowcy.

Projekt edukacyjno-popularyzatorski z „Archeologią na ty” rozpoczął się w 2013 roku. Archeolodzy przygotowali obszerny program spotkań. W zależności od preferencji nauczyciela, można zamówić zajęcia dotyczące konkretnych zagadnień związanych z tą dyscypliną. W ofercie są też spotkania na temat badań krakowskich naukowców, a także o wybranych zagadnieniach np. prezentujących zmieniający się krajobraz religijny w średniowieczu czy ukazujące wybrany region w danej epoce. W zamyśle organizatorów, zajęcia te stanowić mają interesujące dopełnienie programu szkolnego, a także urozmaicić bloki humanistyczne dla klas o profilach ścisłych.

"Najczęściej wybierane jest spotkanie dotyczące archeologii widzianej z perspektywy archeologa, a także promujące najbardziej aktualne badania prowadzone przez Instytut Archeologii UJ – wyjaśnia PAP Maciej Wacławik, jeden z koordynatorów przedsięwzięcia. – Integralną częścią zajęć są cieszące się dużym zainteresowaniem warsztaty, składające się z pracy z autentycznymi zabytkami, pochodzącymi z kolekcji dydaktycznej instytutu, w czasie których istnieje możliwość wcielenia się w archeologa i wykonania autentycznej dokumentacji archeologicznej".

Nowością w ofercie będą zajęcia w przedszkolach, które rozpoczną się w połowie marca. Do tej pory archeolodzy przeprowadzili zajęcia w ponad 20 szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach Polski południowej, głównie w Krakowie. „Ostatnio otrzymaliśmy zgłoszenia również z innych miast Małopolski, a także Śląska” – zaznacza Wacławik, wskazując, że jest duże zainteresowanie przygotowaną ofertą.

Zajęcia są w pełni bezpłatne. Organizatorzy pokrywają koszty związane z dojazdem i przygotowaniem materiałów. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://www.na-ty.archeo.uj.edu.pl/

"Bystre zwierzę" - historia przeglądania na oczy "Bystre zwierzę" - historia przeglądania na oczy

W poszukiwaniu życia inteligentnego nie musimy wyglądać ku odległym zakątkom przestrzeni kosmicznej. Inteligencja tkwi tu, na Ziemi, tuż pod naszymi nosami. Jednak rozpoznanie tego, jak bystre są zwierzęta, wymagało od ludzi wielkiej pomysłowości i przyjęcia nowego podejścia - zauważa Frans de Waal w książce poświęconej umysłowym możliwościom zwierząt i historii ich poznawania przez ludzi.

Jeśli odchodzę od mych dawnych teorii, to nie z powodu moich indywidualnych postępów, lecz postępów nauki.
Georg Christoph Lichtenberg