Strona główna Aktualności
Historia i kultura

"Z archeologią na ty" - krakowscy badacze popularyzują naukę

06.03.2016 Archeologia, Historia i kultura, Popularyzacja nauki

Fot. materiały prasowe

Już około 1000 osób – dzieci szkolnych i młodzież, głównie z Krakowa – wzięło udział w zajęciach organizowanych przez studentów i doktorantów Instytutu Archeologii UJ. Teraz naukowcy planują poszerzyć formułę projektu o spotkania z przedszkolakami.

"Naszym głównym celem jest rozbudzenie zainteresowania dziedziną, jaką jest archeologia, a także wzrost świadomości dotyczącej ochrony dziedzictwa kulturowego i związanych z tym problemów, które, zwłaszcza wśród najmłodszych, są często marginalizowane" – zachęcają młodzi naukowcy.

Projekt edukacyjno-popularyzatorski z „Archeologią na ty” rozpoczął się w 2013 roku. Archeolodzy przygotowali obszerny program spotkań. W zależności od preferencji nauczyciela, można zamówić zajęcia dotyczące konkretnych zagadnień związanych z tą dyscypliną. W ofercie są też spotkania na temat badań krakowskich naukowców, a także o wybranych zagadnieniach np. prezentujących zmieniający się krajobraz religijny w średniowieczu czy ukazujące wybrany region w danej epoce. W zamyśle organizatorów, zajęcia te stanowić mają interesujące dopełnienie programu szkolnego, a także urozmaicić bloki humanistyczne dla klas o profilach ścisłych.

"Najczęściej wybierane jest spotkanie dotyczące archeologii widzianej z perspektywy archeologa, a także promujące najbardziej aktualne badania prowadzone przez Instytut Archeologii UJ – wyjaśnia PAP Maciej Wacławik, jeden z koordynatorów przedsięwzięcia. – Integralną częścią zajęć są cieszące się dużym zainteresowaniem warsztaty, składające się z pracy z autentycznymi zabytkami, pochodzącymi z kolekcji dydaktycznej instytutu, w czasie których istnieje możliwość wcielenia się w archeologa i wykonania autentycznej dokumentacji archeologicznej".

Nowością w ofercie będą zajęcia w przedszkolach, które rozpoczną się w połowie marca. Do tej pory archeolodzy przeprowadzili zajęcia w ponad 20 szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach Polski południowej, głównie w Krakowie. „Ostatnio otrzymaliśmy zgłoszenia również z innych miast Małopolski, a także Śląska” – zaznacza Wacławik, wskazując, że jest duże zainteresowanie przygotowaną ofertą.

Zajęcia są w pełni bezpłatne. Organizatorzy pokrywają koszty związane z dojazdem i przygotowaniem materiałów. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://www.na-ty.archeo.uj.edu.pl/

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.