Strona główna Aktualności
Zdrowie

Dwa centra symulacji medycznej powstaną w Śląskim Uniwersytecie Medycznym

03.03.2016 Zdrowie

Fot. Fotolia

Dwa kolejne centra symulacji medycznej – w Zabrzu i w Katowicach - powstaną w Śląskim Uniwersytecie Medycznym kosztem ponad 27 mln zł. Władze uczelni podpisały właśnie umowę z Ministerstwem Zdrowia w tej sprawie.

Jak poinformowała w środę rzeczniczka uczelni Agata Kalafarska, w budynku przy Placu Dworcowym 3 w Zabrzu powstaną sale symulacyjne przeznaczone dla kierunków lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, a w Katowicach przy ul. Medyków 12B - dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa. „Będą one wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt symulacyjny, co niewątpliwie wpłynie na podniesienie jakości kształcenia” – powiedziała.

 

Wydział Lekarski z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu wzbogaci się o sale symulacji, pozwalające ćwiczyć różne umiejętności: 1 blok operacyjny, 2 sale intensywnej terapii, 1 salę szpitalnego oddziału ratunkowego, 1 symulator karetki, 1 salę porodową, 6 pomieszczeń kontrolnych służących do obserwowania zajęć symulacyjnych w czasie rzeczywistym oraz ich omawiania. Będą też 2 sale symulacji z zakresu zaawansowanych zabiegów resuscytacyjnych u dorosłych, 1 sala symulacji z zakresu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych oraz 1 pracownia nauki umiejętności technicznych. Studenci stomatologii będą mieli do dyspozycji 2 pracownie interdyscyplinarne.

 

Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach wzbogaci się o 1 salę porodową, 1 salę pielęgniarską, pomieszczenie kontrolne, salę do ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich i salę do ćwiczeń umiejętności położniczych.

 

Centra w Katowicach i Zabrzu zostaną wyposażone w sumie w 13 zaawansowanych symulatorów pacjenta oraz ponad sto fantomów i modeli szkoleniowych. "Na szczególną uwagę zasługuje fakt utworzenia dwóch sal interdyscyplinarnych dla studentów stomatologii, wyposażonych w 54 unity stomatologiczne, co pozwoli na pełne wprowadzenie metody symulacji medycznej do programu kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym" - podkreśliła Agata Kalafarska.

 

W ramach projektu stworzony zostanie program rozwojowy uczelni, który będzie zakładał modyfikację programu kształcenia tak, aby liczba zajęć praktycznych w warunkach symulowanych zwiększyła się do 5 proc. ogólnej liczby godzin dydaktycznych na każdym kierunku objętym wsparciem, tj.: na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym, pielęgniarstwie i położnictwie. Umożliwi to studentom lepsze przedkliniczne zapoznanie się ze środowiskiem szpitalnym oraz uzupełni zajęcia kliniczne o możliwość praktycznego wykonywania przez studentów tych kierunków wysokospecjalistycznych zabiegów, w szczególności inwazyjnych.

 

Całkowita wartość projektu wynosi 27,2 mln zł. Wsparcie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER),dodatkowo, na remont i adaptację budynków przy Placu Dworcowym w Zabrzu i ul. Medyków w Katowicach, uczelnia ze środków własnych przeznaczy blisko 10 mln zł.

 

Śląski Uniwersytet Medyczny dysponuje już jednym Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach, studenci uczelni korzystają z niego od 2012 r.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

lun/ gma/

Tagi: mz
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Krwawa archeologia: książka "Archeologia współczesności" Krwawa archeologia: książka "Archeologia współczesności"

Ukazał się pierwszy tom tekstów z obrad Pierwszego Kongresu Archeologii Polskiej, który odbył się w Warszawie w 2013 r., pt. "Archeologia współczesności" "Jego pierwsze miejsce w naszej serii jest (...) wyrazem dynamicznie rosnącego zainteresowania tą właśnie, dotąd marginalizowaną, częścią archeologii, odzwierciedlającą rozszerzenie zakresu kompetencji archeologów na czasy nieomal nam współczesne" - pisze we wstępie prof. Zbigniew Kobyliński.

Więcej

Myśl na dziś

Człowiek zawsze czuje się czymś więcej niż tym, co osiągnął, więc cokolwiek by osiągnął, w niczym nic może znaleźć ukojenia, zadowolenia, szczęścia
Soren Kierkegaard

Nasz blog

Nauka w czasach Brexitu Nauka w czasach Brexitu

Nauka nie zna granic. Tylko bez nich ma sens. Czy brytyjscy naukowcy poważnie odczują wyjście ich kraju z Unii Europejskiej? Zgodnym chórem wyrażają swoje obawy przed nadciągającymi zmianami. A może nie będzie tak źle?

Więcej

Tagi

-->