Strona główna Aktualności
Świat

Ciągłe korzystanie ze smartfonu może zwiększyć ryzyko depresji

05.03.2016 Świat

Fot. Fotolia

Uzależnienie od smartfonu i Internetu ma związek z wyższym ryzykiem depresji i zaburzeń lękowych - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Computers in Human Behavior".

Naukowcy z Uniwersytetu Illinois (USA) poprosili 300 studentów o wypełnienie kwestionariuszy dotyczących korzystania z urządzeń mobilnych oraz zdrowia psychicznego. Pytano m.in. o to, czy uważają, że używanie smartfonu wpływa negatywnie na ich naukę lub pracę oraz czy sądzą, że życie bez Internetu jest nudne, puste lub smutne.

Osoby, których odpowiedzi sugerowały silne uzależnienie od smartfonu i Internetu były bardziej podatne na zaburzenia lękowe i depresję. Negatywnego wpływu technologii na zdrowie psychiczne nie zaobserwowano natomiast u osób, które często korzystały z Internetu i smartfonu, by uciec przed nudą.

"Wskazuje to, że istotnym czynnikiem w zależności pomiędzy korzystaniem z tych technologii a depresją i lękiem jest motywacja danej osoby do bycia online" - mówi autor analizy dr Alejandro Lleras.

Badacze przeprowadzili następnie eksperyment, podczas którego uczestnicy musieli zmierzyć się ze stresującą lub wywołującą lęk sytuacją. Połowa z nich mogła mieć w tym czasie przy sobie smartfon (lecz nie mogła z niego korzystać). Okazało się, że osoby te odczuwały stres w mniejszym stopniu niż rówieśnicy, którzy podczas eksperymentu nie mogli mieć przy sobie komórki.

Choć rola smartfonu jako obiektu zwiększającego komfort psychiczny w trudnych sytuacjach jest dość wątpliwa, dr Lleras zauważa, że walka z uzależnieniem od Internetu może pomóc zapobiegać zaburzeniom zdrowia psychicznego.(PAP)

Tagi: smartfon , depresja

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.