Strona główna Aktualności
Historia i kultura

Twierdza Boyen odzyska dawny blask

20.03.2016 Archeologia, Historia i kultura

Fot. Marta Bura

Trwają prace projektowe związane z przygotowaniami do renowacji zewnętrznych murów XIX-wiecznej Twierdzy Boyen w Giżycku w woj. warmińsko-mazurskim. W przedsięwzięcie włączyła się Pracownia Skanerów 3D Instytutu Archeologii w Laboratorium Humanistyki Cyfrowej (IA LACH) UW.

W tym roku władze miasta Giżycka otrzymały z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotację na naprawę i konserwacje najbardziej uszkodzonych fragmentów muru Carnota w okolicy Bramy Kętrzyńskiej. Specjaliści z UW wykonują trójwymiarową dokumentację murów, która zostanie wykorzystana zarówno do ich inwentaryzacji i do prac konserwatorsko-rekonstrukcyjnych tego fragmentu twierdzy.

„W ten sposób umożliwimy również wirtualne zwiedzanie obiektu” - mówi PAP Marta Bura, kierownik Pracowni Skanerów 3D IA LACH UW. „W planach mamy zeskanowanie całej twierdzy. Chcielibyśmy w porozumieniu z miastem Giżycko utworzyć cykliczna szkołę letnią skanowania 3D nie tylko dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego, lecz w ramach szerszej współpracy z Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie i Politechniką Gdańską” - dodaje Janusz Janowski z Pracowni Skanerów 3D IA LACH UW.

W trakcie planowanych szkoleń studenci będą mogli zapoznać się z najnowszymi technikami skanowania naziemnego (TLS) oraz ich integracją z wynikami skanowania lotniczego (ALS). „Nie chcemy ograniczać się tylko do polskich studentów, przewidujemy również udział żaków z zagranicy” - mówi Marta Bura. Jednym z ostatnich projektów LACH UW jest dokumentacja grobowca rodziny von Fahrenheid w kształcie piramidy w miejscowości Rapa.

Twierdza Boyen to największy giżycki zabytek. Budowę twierdzy rozpoczęto w kwietniu 1843 na rozkaz króla Fryderyka Wilhelma IV. Konstrukcja nosi imię generała armii pruskiej Hermanna Ludwiga Leopolda Gottlieba von Boyen, który był jednocześnie inicjatorem jej wzniesienia. Twierdza odegrała dużą rolę w czasie I wojny światowej, kiedy jej niemiecka załoga dwukrotnie odparła natarcia Rosjan. Obecnie w części pomieszczeń twierdzy mieści się hostel. Przygotowano też trasę turystyczną.

szz/ ula/

Fot. Marta Bura

W końcu historia Wszechświata opowiedziana od "Początku" W końcu historia Wszechświata opowiedziana od "Początku"

Wydawałoby się, że chronologiczna kolejność to najbardziej oczywisty sposób opowiadania o historii Wszechświata. Jim Baggott podejmuje się tego zadania w książce "Początek - Naukowa historia stworzenia" i okazuje się, że wcale nie jest to takie proste.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.