29.03.2024
26.03.2016 aktualizacja 26.03.2016

Dzisiejsze emisje CO2 największe w skali milionów lat

Fot. Fotolia / Jelle van der Wolf Fot. Fotolia / Jelle van der Wolf

Największe emisje dwutlenku węgla do atmosfery w ciągu ostatnich 66 mln lat następują obecnie za sprawą działalności człowieka – dowodzą naukowcy na łamach „Nature Geoscience”.

W ciągu ostatnich 66 mln lat, a więc od zagłady dinozaurów, nie było tak dużych emisji dwutlenku węgla do atmosfery, jak obecnie – dowodzą naukowcy. Okazuje się, że wskutek działalności człowieka do atmosfery dostaje się 10 razy więcej CO2 niż za sprawą przyczyn naturalnych.

Systematyczne rejestrowanie klimatu Ziemi za pomocą instrumentów naukowych rozpoczęło się w połowie XIX w. Żeby poznać dzieje klimatu w większej skali, do miliona lat, naukowcy badają rdzenie lodowe. Chcąc jednak dowiedzieć się, jaki klimat panował na naszej planecie dziesiątki czy setki mln lat temu, pobierają próbki, drążąc pod dnem oceanów.

Taką metodą posłużył się zespół pracujący pod kierunkiem prof. Richarda Zeebe z University of Hawaii (USA).

Rekordową emisję CO2 zanotowano w 2014 r. i wyniosła ona 37 mld ton. Natomiast zdaniem badaczy miliony lat temu przeciętna emisja roczna wynosiła ok. cztery mld ton, czyli w przybliżeniu jedną dziesiątą obecnych emisji.(PAP)