19.03.2024
07.04.2016 aktualizacja 07.04.2016

37 rozmów "Z naukowcami o nauce"

Obszerne wywiady z 37 uczonymi związanymi z Uniwersytetem Jagiellońskim zaprezentował UJ w swojej publikacji "Z naukowcami o nauce". Książka dostępna jest również za darmo online.

Autorzy wywiadów chcą pokazać, że naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego to nie tylko zaangażowani w swoją pracę pasjonaci, ale także ludzie z krwi i kości, którzy przeżywają chwile tryumfu, ale i porażek. \"Uczony żyje wśród ludzi i bierze udział w codziennych zdarzeniach. To nie pozostaje bez wpływu na jego działania stricte naukowe” - zaznacza we wstępie prorektor UJ prof. Stanisław Kistryn.

W wywiadach prowadzący pytali też o wizję wymarzonego uniwersytetu. Jeden z rozmówców, prof. Czesław Porębski, filozof i prawnik, mówił, że idealna uczelnia jest \"bytem niemal paradoksalnym, bo jako instytucja musi działać według reguł, a ma służyć czemuś najbardziej wyjątkowemu: prawdziwie kreatywnej myśli”.

W dyskusjach regularnie pojawiał się też wątek rozwoju kariery naukowej, do którego odnosił się m.in. biolog, prof. Ryszard Laskowski, podkreślając: „Wiem, jak ważne jest, by odpowiedzieć sobie w porę na to podstawowe pytanie: czy jestem i czy chcę być naukowcem?”.

Innymi z ważnych motywów, które obecne były w wypowiedziach naukowców, były: sens popularyzacji nauki i jej obecności w debacie publicznej, reformowanie uczelni oraz bariery w realizacji pracy naukowej oraz także mnóstwo innych aspektów \"bycia naukowcem\".

Te i pozostałe kwestie komentowali m.in. filolog, prof. Marcela Świątkowska, biotechnolog, prof. Justyna Drukała, matematyk, prof. Zbigniew Błocki - obecny szef NCN, prawnik, prof. Fryderyk Zoll, archeolog, prof. Jan Chochorowski, politolog, prof. Marek Bankowicz i fizyk, prof. Wojciech Gawlik.

Książka \"Z naukowcami o nauce\" to następne po \"Projektorach Jagiellońskich\" i publikacji \"O badaniach i współpracy naukowej\" wydawnictwo UJ prezentujące świat wiedzy.

Nauka jest jedna, a jej wewnętrzne podziały wynikają tylko z konieczności organizacyjnych – to myśl, która również pojawiała się w dyskusjach z reprezentantami uniwersytetu. Stała się ona podstawą do odmiennego niż zazwyczaj układu wywiadów w książce. Publikacja nie została podzielona na rozdziały reprezentujące poszczególne wydziały i jednostki, ale części zawierające kluczowe lub szczególnie ciekawe wątki, które pojawiały się w trakcie rozmów.

Wersja online (dostępna w otwartej licencji CC) znajduje się na stronie: http://www.nauka.uj.edu.pl/z-naukowcami-o-nauce