25.04.2024
14.04.2016 aktualizacja 14.04.2016

Studenci AGH przetestowali własną rakietę

Źródło: AGH Źródło: AGH

Studenci z zespołu AGH Space Systems pomyślnie przetestowali pierwszą rakietę eksperymentalną stworzoną w całości na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Rakieta dotarła do założonego pułapu tysiąca metrów, a w przyszłości umożliwi prowadzenie eksperymentów w przestrzeni kosmicznej.

Start rakiety odbył się na poligonie w Drawsku Pomorskim podczas ogólnopolskiego wydarzenia „Loty Rakiet Eksperymentalnych”, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Rakietowe.

"Start zespołu AGH Space Systems na największym poligonie w Polsce zakończył się dotarciem do założonego pułapu tysiąca metrów, po osiągnięciu którego rakieta bezpiecznie opadła na spadochronie. Lot był w pełni zautomatyzowany i przez cały czas udało się utrzymać komunikację ze zdalną stacją naziemną" - informuje w przesłanym PAP komunikacie rzecznik prasowy AGH Bartosz Dembiński.

Dwumetrowa rakieta w kolejnych startach może wznieść się na wysokość kilkudziesięciu kilometrów. W niedalekiej przyszłości umożliwi przeprowadzanie różnorodnych eksperymentów w przestrzeni kosmicznej.

"Główną zaletą rakiety jest jej niska waga – 4,5 kg - którą udało się uzyskać dzięki użyciu odpowiednio dobranych materiałów (m.in. kevlaru i włókna szklanego). Testowa rakieta BETA wyposażona jest w specjalny moduł, którzy może zostać dostosowany do różnej wielkości ładunków. Istotnym elementem konstrukcji jest również uniwersalny system mocowania umożliwiający umieszczenie skomplikowanych urządzeń do przeprowadzania badań i eksperymentów naukowych" - informuje w przesłanym komunikacie AGH.

Jak podkreślają studenci, start rakiety jest dla nich zwieńczeniem wielomiesięcznej, intensywnej pracy i powrotem do historii pierwszych polskich rakiet, zapoczątkowanej na AGH 50 lat temu przez pioniera polskiej astronautyki - prof. Jacka Walczewskiego.

Filmową relację z "Lotów Rakiet Eksperymentalnych" w Drawsku Pomorskim można znaleźć na stronie internetowej.