Strona główna Aktualności
Świat

Replika Oetziego, mumii sprzed 5 tys. lat, wykonana w technice 3D

22.04.2016 Świat
epa05268425 A 1:1 copy of the Oetzi mummy made by US Paleo artist Gary Staab is on display at the South Tyrol Museum of Archaeology in Bolzano, Italy, 20 April 2016. The Oetzi copy will be exhibited in October at the North Carolina Museum of Natural Sciences of Raleigh in USA and follow in itinerant route till Canada.  EPA/Augustin Ochsenreiter   EDITORIAL USE ONLY Dostawca: PAP/EPA.

Fot. PAP/EPA Augustin Ochsenreiter 20.04.2016

Replika Oetziego, człowieka sprzed 5300 lat, którego zmumifikowane ciało znalazło dwoje Niemców w 1991 r. w dolinie Oetztal w Tyrolu, została wykonana dzięki technice 3D i naukowcy zaprezentowali ją w środę w muzeum w Bolzano.

Wyjątkowo dobrze zakonserwowana mumia Oetziego została wiernie zrekonstruowana w żywicy dzięki tomografii komputerowej, a następnie wydrukowano ją w technologii 3D. Całość pomalował amerykański artysta Gary Staab - poinformowało Muzeum Archeologiczne Południowego Tyrolu w Bolzano.

"Rekonstrukcja rąk, których skaner nie mógł dokładnie uchwycić, była prawdziwym wyzwaniem" - podało kierownictwo Muzeum, gdzie Oetzi przebywa od 1998 roku.

Wykonano trzy repliki mumii Oetziego; jedna z nich zostanie zaprezentowana na wędrownej wystawie w USA. W pierwszym etapie będzie ona wystawiona w Muzeum Nauk Naturalnych Karoliny Północnej w Raleigh w październiku 2017 roku.

Dwie inne repliki będą wykorzystane w celach naukowych w Laboratorium Badań DNA w Cold Spring Harbor w stanie Nowy Jork.

Odkrycie zamrożonej mumii na wysokości 3210 m przez niemieckich turystów na alpejskim lodowcu pomiędzy Austrią a Włochami było sensacją archeologiczną.

Mumia stała się źródłem wielu odkryć naukowych. Ostatnia analiza bakterii znajdujących się w jej żołądku potwierdziła wielką falę migracji do Europy z Bliskiego Wschodu, później niż szacowano.

Gdy zbadano jej genom w 2012 roku, uznano, że Oetzi miał brązowe oczy, czarne włosy, a jego przodkowie pochodzili z Sardynii i Kaukazu.

Oetzi miał 40-50 lat, gdy zginął. Zdaniem naukowców, którzy w jego ciele znaleźli grot strzały, został on zamordowany. (PAP)