19.04.2024
29.04.2016 aktualizacja 29.04.2016

Specjalny numer „Komeciarza” na 20-lecie czasopisma

„Komeciarz” nr 48. Źródło: SOK PTMA. „Komeciarz” nr 48. Źródło: SOK PTMA.

Jedno z nielicznych na świecie czasopism poświęconych wyłącznie kometom świętuje 20-lecie istnienia. „Komeciarz” jest wydawany przez Sekcję Obserwatorów Komet Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii (SOK PTMA). Z okazji jubileuszu ukazał się specjalny numer czasopisma.

"Komeciarz" jest nieperiodycznym biuletynem wydawanym przez Sekcję Obserwatorów Komet PTMA od 1995 r. Dotychczas ukazało się 48 numerów. Tytuł czasopisma odnosi się do określenia, jakim nazywają siebie obserwatorzy komet. Specjalny numer rocznicowy „Komeciarza” ukazał się w ostatnich dniach.

W jubileuszowym 48. numerze można przeczytać m.in. o 30 latach zorganizowanych obserwacji komet w Polsce (1985-2015), zapoznać się z poradnikiem obserwatora komet, czy dowiedzieć się więcej o kilku ciekawszych kometach. Jest też obszerny artykuł przedstawiający komety, które będą widoczne na polskim niebie w roku 2016.

„Czasopismo zawiera nie tylko informacje o kometach, ale również porady obserwacyjne i analizy danych zebranych w ramach prac Sekcji Obserwatorów Komet PTMA. To jedno z nielicznych na świecie i jedyne w Polsce czasopismo w pełni poświęcone kometom, tworzone głównie z myślą o regularnych obserwatorach tych obiektów. Mamy jednak nadzieję, że artykuły tworzone zarówno przez amatorów astronomii, jak i zawodowych astronomów, trafią do szerszego grona odbiorców i pozwolą przybliżyć czytelnikom naturę tych niezwykłych obiektów” - mówi Mikołaj Sabat, redaktor naczelny "Komeciarza".

Biuletyn „Komeciarz” nie miał w swojej historii zbyt dużego nakładu, a ostatnio ukazywał się jedynie w formie elektronicznej (numery dostępne są na stronie internetowej http://sok.ptma.pl/komeciarz/), ale numer specjalny został wydany drukiem w nakładzie aż 1550 egzemplarzy.

"Aby dotrzeć do całej społeczności miłośników kosmosu w Polsce, numer specjalny został dołączony jako bezpłatny dodatek do dwumiesięcznika >>Urania - Postępy Astronomii<< nr 2/2016, który właśnie się ukazał" - dodaje Sabat.

Sekcja Obserwatorów Komet PTMA powstała w 1989 roku. Był to pośrednio skutek kampanii obserwacyjnej związanej ze słynną kometą Halleya, po której miłośnicy obserwowania komet postanowili się zorganizować w sekcję obserwacyjną. Dwudziestu trzech polskich obserwatorów komet wykonywało obserwacje komety Halleya od 4 listopada 1985 r. do 14 maja 1986 roku w ramach międzynarodowej kampanii obserwacyjnej International Halley Watch.

W 2015 roku nastąpiło połączenie Sekcji Obserwatorów Komet PTMA z Centrum Obserwacji Komet, zachowując pierwszą z nazw. Pierwszym wspólnym projektem po połączeniu było utworzenie Polskiego Archiwum Obserwacji Komet pod adresem http://www.sok.ptma.pl/archiwum  Obecnie archiwum zawiera 14800 raportów z obserwacji 235 komet w ciągu ostatnich 30 lat. SOK PTMA prowadzi także Archiwum Fotografii Komet, do którego swoje zdjęcia mogą zgłaszać wszyscy, którym udało się sfotografować kometę.