30.03.2024
02.05.2016 aktualizacja 02.05.2016

Jaszczurki mogą śnić

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wzorzec snu jaszczurek jest podobny do ludzkiego i mógł pojawić się setki milionów lat temu – informuje „Science”.

Pewne formy snu zaobserwowano nawet u robaków, jednak dotychczasowe badania wskazywały, że głęboki, wolnofalowy sen przeplatany snem paradoksalnym z szybkimi ruchami gałek ocznych (REM) występuje jedynie u ssaków i ptaków.

Tymczasem badania naukowców z Instytutu Maxa Plancka we Frankfurcie (Niemcy) nad często trzymaną jako zwierzę domowe agamą brodatą (Pogona vitticeps) sugerują, że występujące także u człowieka wzorce snu pojawiły się od 300 mln do 320 mln lat temu u naszych przypominających jaszczurki dalekich przodków.

Niewykluczone, że u gadów pojawiają się proste marzenia senne. Autorzy przypuszczają, że śniły już dinozaury. Natomiast u płazów i ryb jak dotąd nie udało się zaobserwować faz REM i wolnofalowej – co zdaniem niemieckich specjalistów wymaga weryfikacji.

Faza REM u jaszczurek ma związek z innym obszarem mózgu niż w przypadku ssaków, zaś następstwo faz jest znacznie szybsze niż u ludzi. Zamiast 4-5 ludzkich cykli sen jaszczurki składa się z setek krótkich cykli. (PAP)