Strona główna Aktualności
Świat

Biomass – satelita, który zważy lasy

08.05.2016 Świat

Fot. Fotolia

Satelita Biomass dzięki wyspecjalizowanemu radarowi ma sporządzić trójwymiarową mapę lasów Ziemi i ustalić ich masę, co pozwoli lepiej poznać cykl krążenia węgla w przyrodzie – informuje serwis BBC News.

Orbitalne ważenie lasów umożliwi radar działający w paśmie P (fala o długości 70 centymetrów), który dopiero od niedawna zaczął być stosowany w kosmosie. Jego antena ma mieć średnicę 12 metrów.

Wysyłane przez radar fale przenikną przez liście i pozwolą ocenić (w sposób przypominający zasadę działania tomografu komputerowego) masę pni oraz większych gałęzi. Ponawiane co pół roku pomiary mają trwać co najmniej pięć lat, a sporządzone na ich podstawie mapy będą miały rozdzielczość około 200 metrów.

Uzyskane dane pozwolą monitorować globalne zasoby leśne i będą mieć duże znaczenie dla badań klimatu. Radar ujawni zarówno wylesienia, jak i wyrastanie nowych lasów prawie na całym świecie - jednak nie ponad Ameryką Północną oraz północą Europy. Ze względu na priorytet systemu wczesnego ostrzegania przed rakietami balistycznymi jego radar będzie na czas przelotu nad tymi obszarami wyłączany. Naukowcom zbytnio to nie przeszkadza, ponieważ europejskie i amerykańskie lasy poznali już całkiem dobrze – w odróżnieniu od tropikalnych.

Ponieważ fale wysyłane przez radar pasma P maja wyjątkowo dużą przenikliwość -sięgają na dziesiątki metrów w głąb Ziemi, podczas badań naukowcy spodziewają się wielu odkryć archeologicznych - na przykład ruin miast pogrzebanych przez pustynie – a także uwidocznienia śladów pozostawionych przez upadek meteorytów.

Satelitę zbudują brytyjskie firmy wchodzące w skład koncernu Airbus Defence and Space w ramach podpisanego 29 maja kontraktu z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).

Wyniesienie satelity na orbitę przez rakietę Vega (w ramach programu Earth Explorer) planowane jest na rok 2021.(PAP)