Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
09.05.2016 aktualizacja 09.05.2016

Moda na dobrobyt

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Moda może służyć wyróżnianiu się lub upodobnianiu do innych. To, do czego ją wykorzystamy, zależy od tego, w jakim środowisku aktualnie się obracamy – wynika z badania opublikowanego w magazynie „PLOS ONE”.

Naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej (USA) zaobserwowali, że kobiety upodabniają się pod względem wyglądu do innych osób, jeśli mieszkają w zamożnej okolicy, ale zachowują swój odrębny styl, jeśli przebywają w rejonie ubogim.

Badacze przeanalizowali zakupy obuwnicze dokonane w ciągu pięciu lat przez 2007 kobiet, które postanowiły przeprowadzić się do innego miasta. Chcieli sprawdzić, czy w nowym miejscu panie pozostaną wierne swoim upodobaniom, czy raczej spróbują się dostosować się do powszechnie obowiązujących trendów. Zmierzyli to wysokością obcasów.

Okazało się, że kobiety, które przeprowadzały się do miast słynących z dobrobytu, np. do Nowego Jorku lub Los Angeles, zaczynały kupować buty, które pod względem wysokości obcasów przypominały buty wybierane przez inne mieszkanki metropolii. Były one skłonne do konformizmu.

Tymczasem kobiety, które przenosiły się do biedniejszych rejonów, nadal kupowały obuwie tego samego typu, co dawniej, czyli chciały zachować swoją indywidualność.

„Innymi słowy, kobiety chciały wyglądać tak samo, jak panie bogate, ale odróżniać się od pań ubogich” – komentuje współautor badania Kurt Gray.

„Ludzie od zawsze dążyli do zyskania szacunku i statusu społecznego, więc lgnęli do tych, którzy mieli władzę, a dystansowali od tych, którzy jej nie mieli” – dodaje badacz.

Według naukowców tego typu zachowanie nie dotyczy wyłącznie kobiet. Mężczyźni również starają się sprawiać wrażenie majętnych, a robią to poprzez kupowanie modnych ubrań, drogich samochodów czy elektronicznych gadżetów. (PAP)

ooo/ mrt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024