Strona główna Aktualności
Świat

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna okrążyła Ziemię 100 tys. razy

17.05.2016 Świat

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) na orbicie okołoziemskiej. Źródło: STS-132 Crew, Expedition 23 Crew, NASA

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) wykonała w poniedziałek swe stutysięczne okrążenie Ziemi od czasu umieszczenia na orbicie jej pierwszego elementu ponad 18 lat temu.

Jak podała rosyjska kontrola lotu, jubileuszowe okrążenie trwało od godziny 6.35 do godziny 8.10 rano czasu polskiego.

Stacja dokonuje jednego obiegu Ziemi co około 90 minut, co daje w ciągu doby mniej więcej 15,5 orbity. Wysokość orbity to około 400 km nad powierzchnią Ziemi. Prędkość, z jaką porusza się stacja po orbicie wynosi około 28800 km/h.

Budowę ISS zainicjowało wysłanie 20 listopada 1998 roku na orbitę wokółziemską za pomocą rosyjskiej rakiety Proton zbudowanego w Rosji, ale sfinansowanego przez USA modułu mieszkalno-badawczego Zaria. 6 grudnia tego samego roku do Zarii przymocowano przywieziony przez amerykański wahadłowiec moduł łącznikowy Unity, a dzięki trwającej do 2011 roku dalszej rozbudowie ISS powiększono do obecnych rozmiarów 88 na 108 metrów i masy ponad 450 ton. Budowa i dotychczasowa eksploatacja kosztowały łącznie 100 mld dolarów, co sfinansowały przede wszystkim Stany Zjednoczone.

Projekt ISS jest realizowany w ramach współpracy pomiędzy amerykańską agencją kosmiczną NASA, a agencjami kosmicznymi z Kanady, Japonii, Rosji, Brazylii oraz Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).

Nieprzerwany pobyt kolejnych załóg na ISS trwa od listopada 2000 roku. Na pokładzie stacji gościło dotąd łącznie 221 osób z 18 państw, w tym siedmioro komercyjnych turystów kosmicznych. Obecną sześcioosobową obsadę ISS tworzą Amerykanie Timothy Kopra i Jeff Williams, Brytyjczyk Tim Peake oraz Rosjanie: Jurij Malenczenko, Aleksiej Owczynin i Oleg Skripoczka.

W ciągu 100 tys. okrążeń Ziemi stacja przebyła dystans 4,254 mld kilometrów, czyli niewiele mniejszy niż odległość Ziemi od Neptuna

Na stacji ISS prowadzone są różnorodne eksperymenty naukowe. W ciągu ponad 17 lat jej działania przeprowadzono 1922 badania, których rezultaty zostały opisane w ponad 1200 publikacji naukowych. Dla przykładu prowadzone były eksperymenty takie jak VEGGIE, związane z badaniem wzrostu roślin w warunkach mikrograwitacji. Był też eksperyment Twin’s Study dotyczący lepszego poznania wpływu mikrograwitacji na ludzkie ciało. W jego ramach przez prawie rok (342 dni) na stacji przebywali amerykański astronauta Scott Kelly oraz rosyjski kosmonauta Michaił Kornienko. Scott Kelly ma brata bliźniaka, który w tym samym czasie przebywał na powierzchni Ziemi, można więc było porównać zmiany w organizmach obu braci. Tego typu badania są potrzebne w ramach przygotowań do przyszłego lotu załogowego na Marsa.

Stację kosmiczną można dostrzec co jakiś czas na niebie nad Polską. Właśnie trwa okres dobrej widoczności - do 10 czerwca będzie można dostrzec przelatującą stację ISS od jednego do nawet czterech razy danej nocy. Dokładne momenty widoczności można ustalić dla swojej miejscowości korzystając z odpowiednich aplikacji na telefony komórkowe, albo na przykład z witryny internetowej: http://www.heavens-above.com .

Z kolei na stronie http://eol.jsc.nasa.gov/HDEV/  można obejrzeć widok z kamery umieszczonej na pokładzie ISS i sprawdzić na mapie świata gdzie aktualnie stacja się znajduje. (PAP)