20.04.2024
22.05.2016 aktualizacja 22.05.2016

Zidentyfikowano geny odpowiedzialne za kształt nosa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy z University College w Londynie zidentyfikowali geny odpowiedzialne za kształt nosa – informuje "Nature Communications”.

Analiza objęła materiał pobrany od niemal 6000 mieszkających w Brazylii, Chile, Kolumbii, Meksyku i Peru osób pochodzenia europejskiego, afrykańskiego oraz tubylców. Podobne prace dotyczyły dotąd głównie populacji europejskiej, która jest znacznie mniej zróżnicowana od południowoamerykańskiej. Celem badań było zidentyfikowanie genów wpływających na kształt nosa i podbródka.

Jak się okazało, cztery geny (DCHS2, RUNX2, GLI3 i PAX1) regulując wzrost kości lub chrząstki wpływają głównie na szerokość oraz “szpiczastość” nosa, którymi różnią się poszczególne populacje. Natomiast EDAR decyduje o tym, czy podbródek jest bardziej, czy też mniej wysunięty.

Nowe badania przyczyniają się do lepszego zrozumienia ewolucji kształtu ludzkiej twarzy i mogą pomóc w rozwoju technik medycyny sądowej, pozwalających odtworzyć wygląd człowieka na podstawie badań jego DNA, a także do lepszego zrozumienia procesu ewolucji człowieka. Na kształt nosa wpływały na przykład temperatura i wilgotność otaczającego powietrza - inne w tropikach, a inne w klimacie arktycznym. Są też choroby genetyczne, w przypadku których nos bywa zdeformowany.(PAP)