20.04.2024
27.05.2016 aktualizacja 27.05.2016

Podpisano największy kontrakt w historii astronomii naziemnej

Wizualizacja 39-metrowego teleskopu E-ELT na szczycie góry Cerro Armazones w Chile. Źródło: ESO/L. Calçada/ACe Consortium. Wizualizacja 39-metrowego teleskopu E-ELT na szczycie góry Cerro Armazones w Chile. Źródło: ESO/L. Calçada/ACe Consortium.

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) podpisało w środę kontrakt na budowę kopuły i głównej struktury Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT). Jego wartość wynosi około 400 milionów euro.

Jest to największy kontrakt dotyczący astronomii naziemnej, jaki został do tej pory przyznany.

25 maja br. podczas uroczystości w Garching koło Monachium (Niemcy) podpisano kontrakt na budowę kopuły i głównej struktury teleskopu E-ELT. Zamawiającym jest Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO), a głównym wykonawcą włoskie ACe Consortium, złożone z firm Astaldi, Cimolai oraz EIE Group. Firma Cimolai jest znana z udziału w budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.

Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (E-ELT) będzie posiadać zwierciadło główne o średnicy 39 metrów. Gdy rozpocznie pracę w 2024 roku, stanie się największym teleskopem optycznym i podczerwonym na świecie. Powierzchnia zbierająca światło będzie większa niż wszystkich aktualnie działających naukowych teleskopów optycznych razem wziętych, a system optyki adaptatywnej umożliwi uzyskiwanie obrazów 15 razy ostrzejszych niż przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Przy okazji podpisania umowy oraz prezentacji projektu teleskopu, ESO przygotowało także wizualizacje prezentujące wielkość E-ELT w stosunku do słynnych budynków w różnych krajach świata. W przypadku Polski teleskop zestawiono na rysunku z Kościołem Mariackim w Krakowie.

Pierwsze etapy budowy tego gigantycznego instrumentu już się rozpoczęły: wyrównano wierzchołek góry Cerro Armazones, na której ma stanąć teleskop oraz wykonano drogę dojazdową. Prace nad budową kopuły mają zacząć się w 2017 roku.

Wcześniej podpisano kontrakty na budowę kilku początkowych instrumentów dla teleskopu E-ELT oraz systemu optyki adaptatywnej. Niedługo ma zostać podpisana umowa na budowę wielkiego lustra wtórnego. Z kolei w projektowaniu spektrografu HIRES dla E-ELT wezmą udział polscy naukowcy i inżynierowie, koordynowani przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Być może później będą także konstruować jego elementy.

Teleskop E-ELT będzie częściowo polską współwłasnością, bowiem nasz kraj jest członkiem ESO od ubiegłego roku. ESO to organizacja zrzeszająca kilkanaście krajów europejskich, która zajmuje się prowadzeniem badań Wszechświata z powierzchni Ziemi. Swoje olbrzymie obserwatoria posiada na pustyni Atakama w Chile.