19.04.2024
01.06.2016 aktualizacja 01.06.2016

Mieszkańcy Chin już 5000 lat temu obserwowali gwiazdy

Archeolodzy zbadali gwiezdne zdobienia na domowych sprzętach sprzed 5000 lat – informuje serwis internetowy Xinhuanet.

Naukowcy z Muzeum Reliktów Osady Dahe, znajdującego się na przedmieściach Zhengzhou - stolicy prowincji Henan w środkowo-wschodnich Chinach - ustalili, że mieszkańcy Dahe obserwowali gwiazdy i rysunkami przedstawiającymi m.in. gwiazdozbiory ozdabiali przedmioty domowego użytku 5000 lat temu.

Jak poinformował Hu Jizhong, kurator muzeum, na badanych naczyniach i artefaktach znajdują się rysunki przedstawiające słońce, księżyc, gwiazdozbiory, a także zjawiska optyczne obserwowane wokół tarczy słonecznej – tzw. halo.

Według naukowców, rysunki na naczyniach sprzed 5000 lat są najstarszymi materialnymi dowodami prowadzenia obserwacji astronomicznych przez ówczesnych mieszkańców Chin.

Eksperci przypuszczają, że obserwacje nieba prowadzono nie tylko ze względów estetycznych, ale też w poszukiwaniu związku między zmieniającym się obrazem nieba a oczekiwaną wielkością plonów.

Archeolodzy są przekonani, że na stanowisku Dahe czeka na odkrycie jeszcze wiele pradawnych artefaktów, zdobionych rysunkami inspirowanymi obrazami nieba.

Stanowikso Dahe stało się znane pod koniec XIX wieku, kiedy odkryto tu chińskie kości wróżebne sprzed ok. 3200 lat.

Od początku lat 70-ych XX wieku archeolodzy wydobyli na stanowisku tysiące fragmentów naczyń ceramicznych, zdobionych rozmaitymi rysunkami.

Według naukowców, pradawni mieszkańcy Dahe wytwarzali wystarczająco wiele żywności, by nie cierpieć głodu i mieli czas na kontemplację piękna natury i odtwarzanie jej obrazu w formie ozdób na domowych przedmiotach, nie tylko w postaci rysunków gwiazd, ale też ptaków, ryb, kwiatów i drzew.

Zdaniem Hu Jizhonga, życie ludzi zamieszkujacych Chiny 5000 lat temu nie składało się tylko z walki o przetrwanie, trudności i znoju, ale też było pełne piękna, madrości i nadziei. (PAP)