Strona główna Aktualności
Uczelnie

Na UW będą uczyć, jak upowszechniać archeologię

02.06.2016 Archeologia, Historia i kultura, Uczelnie

Fot. Fotolia

Mimo zainteresowania w społeczeństwie najstarszymi dziejami wiedza i umiejętności dotyczące jej upowszechniania są wśród archeologów niewystarczające - ocenia dr Roksana Chowaniec z Instytutu Archeologii (IA) UW. Naukowcy z jej ośrodka, wraz z partnerami z trzech europejskich uczelni, stworzą kompleksową ścieżkę dydaktyczną w tym zakresie przeznaczoną dla studentów i doktorantów.

Nowe przedsięwzięcie, w które włączyli się polscy naukowcy, realizowane jest w ramach europejskiego programu Erasmus+. W jego działania zaangażowani są także studenci i doktoranci. Partnerami projektu są: Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie, Uniwersytet Linneusza w Szwecji, Uniwersytet na Krecie i Uniwersytet Warszawski.

 

Koordynatorka projektu ze strony polskiej, dr Roksana Chowaniec z IA UW zauważa w rozmowie z PAP, że nie wszyscy absolwenci archeologii będą pracować naukowo. "Mogą dostać pracę także w instytucjach kultury czy np. biurach turystycznych. Dlatego też w ramach naszego projektu chcemy pokazać studentom rozmaite kierunki rozwoju i, aby poszerzyć kwalifikacje i znaleźć możliwość zatrudnienia w zawodzie, warto rozpatrzyć współpracę z organizacjami pozarządowymi, lokalnymi samorządami, prywatnymi firmami archeologicznymi - opowiada.

 

Obecny program studiów archeologicznych jest nieodpowiednio przygotowany pod kątem edukacji żaków z zakresu upowszechniania wiedzy, ale przede wszystkim pozyskania umiejętności wykorzystania swojej wiedzy w służbie społeczeństwu - uważa badaczka.

 

"Archeolodzy muszą dawać społeczeństwu wymierne korzyści, podobnie jak przedstawiciele nauk medycznych czy technicznych. Jest to oczywiście możliwe, może na innych polach i w innym wymiarze, ale warunkiem jest posiadanie odpowiednich umiejętności i wiedzy jak należy naukę, jaką jest archeologia, wykorzystywać, aby była potrzebna nie tylko gronu naukowców" - zastrzega dr Chowaniec.

 

Dlatego oprócz wypracowania jednolitej ścieżki dydaktycznej czy specjalizacji w zakresie "public archaelogy" (archeologii dla społeczeństwa), powstaną również ogólnie dostępne materiały dydaktyczne, w tym tradycyjne jak podręcznik czy nowoczesne jak materiały audiowizualne oraz kurs zdalnego kształcenia.

 

W czasie warsztatów, które odbywają się kolejno w krajach, z których pochodzą partnerzy projektu, studenci, doktoranci i naukowcy rozmawiają o możliwościach dotyczących upowszechniania i wykorzystania wiedzy z zakresu archeologii w społeczeństwie. Rozmawiają nie tylko między sobą - korzystają też z doświadczenia i porad przedstawicieli muzeów, mediów czy osób zajmujących się aktywizacją osób niepełnosprawnych.

 

Drugie spotkanie (w postaci warsztatów z udziałem specjalistów i odwiedzin studyjnych w muzeach) trwa w Warszawie od 30 maja do 2 czerwca. Dyskutowano na tematy związane z istnieniem archeologii w mediach, przywracaniem obecności osób niepełnosprawnych w dziedzictwie kulturowym, problematyką kości ludzkich jako materiału zabytkowego i eksponatu muzealnego, organizacją imprez upowszechniających archeologię, współpracy z lokalnymi samorządami.

 

"Wyzwaniem okazały się różne sposoby włączania społeczeństwa w archeologię w zależności od kraju" - wyjaśniła w rozmowie z PAP koordynatorka projektu Innovarch dr Paloma González z Uniwersytetu Autonomicznego w Barcelonie. - W krajach śródziemnomorskich dziedzictwo zachowane jest w formie monumentalnej i publika uważana jest jako potencjalne zagrożenie, podczas gdy w środkowo- i północno-europejskiej archeologii brak jest monumentalnych zabytków. Tam przeważa pogląd, wedle którego bardziej próbuje się wyjaśniać i tworzyć rekonstrukcje" - mówiła.

 

"INNOVARCH Public Archaeology in European Higher Education curricula" to projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Zakończy się w grudniu 2017 roku.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

szz/ zan/

Tagi: uw , archeologia
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Retro, festyny i fandomy - raporty ze światów współczesnej kultury Retro, festyny i fandomy - raporty ze światów współczesnej kultury

Przystanek Woodstock, Mazurska Noc Kabaretowa i portal Wizaż.pl - choć wydaje się, że rzeczy tych nie łączy absolutnie nic, każda jest wyrazem życia kulturalnego współczesnych Polaków. Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki zapraszają czytelników do wspólnej refleksji nad różnymi, częstokroć skrajnie odmiennymi, sposobami uczestnictwa we współczesnej kulturze.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka nie buduje mostów nad przepaściami myśli, lecz po prostu stoi jako tablica ostrzegawcza.  Karl Kraus
Karl Kraus

Nasz blog

Koniec schabowego? Koniec schabowego?

Zmiennokształtny makaron, mięso z probówki, wydruki z ryb czy białko z domowego reaktora – takie składniki diety proponują naukowcy. Mają być przy tym zdrowe i smaczne, a nowe prawo ułatwi ich sprzedaż.

Więcej

Tagi