Strona główna Aktualności
Uczelnie

Na UW będą uczyć, jak upowszechniać archeologię

02.06.2016 Archeologia, Historia i kultura, Uczelnie

Fot. Fotolia

Mimo zainteresowania w społeczeństwie najstarszymi dziejami wiedza i umiejętności dotyczące jej upowszechniania są wśród archeologów niewystarczające - ocenia dr Roksana Chowaniec z Instytutu Archeologii (IA) UW. Naukowcy z jej ośrodka, wraz z partnerami z trzech europejskich uczelni, stworzą kompleksową ścieżkę dydaktyczną w tym zakresie przeznaczoną dla studentów i doktorantów.

Nowe przedsięwzięcie, w które włączyli się polscy naukowcy, realizowane jest w ramach europejskiego programu Erasmus+. W jego działania zaangażowani są także studenci i doktoranci. Partnerami projektu są: Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie, Uniwersytet Linneusza w Szwecji, Uniwersytet na Krecie i Uniwersytet Warszawski.

 

Koordynatorka projektu ze strony polskiej, dr Roksana Chowaniec z IA UW zauważa w rozmowie z PAP, że nie wszyscy absolwenci archeologii będą pracować naukowo. "Mogą dostać pracę także w instytucjach kultury czy np. biurach turystycznych. Dlatego też w ramach naszego projektu chcemy pokazać studentom rozmaite kierunki rozwoju i, aby poszerzyć kwalifikacje i znaleźć możliwość zatrudnienia w zawodzie, warto rozpatrzyć współpracę z organizacjami pozarządowymi, lokalnymi samorządami, prywatnymi firmami archeologicznymi - opowiada.

 

Obecny program studiów archeologicznych jest nieodpowiednio przygotowany pod kątem edukacji żaków z zakresu upowszechniania wiedzy, ale przede wszystkim pozyskania umiejętności wykorzystania swojej wiedzy w służbie społeczeństwu - uważa badaczka.

 

"Archeolodzy muszą dawać społeczeństwu wymierne korzyści, podobnie jak przedstawiciele nauk medycznych czy technicznych. Jest to oczywiście możliwe, może na innych polach i w innym wymiarze, ale warunkiem jest posiadanie odpowiednich umiejętności i wiedzy jak należy naukę, jaką jest archeologia, wykorzystywać, aby była potrzebna nie tylko gronu naukowców" - zastrzega dr Chowaniec.

 

Dlatego oprócz wypracowania jednolitej ścieżki dydaktycznej czy specjalizacji w zakresie "public archaelogy" (archeologii dla społeczeństwa), powstaną również ogólnie dostępne materiały dydaktyczne, w tym tradycyjne jak podręcznik czy nowoczesne jak materiały audiowizualne oraz kurs zdalnego kształcenia.

 

W czasie warsztatów, które odbywają się kolejno w krajach, z których pochodzą partnerzy projektu, studenci, doktoranci i naukowcy rozmawiają o możliwościach dotyczących upowszechniania i wykorzystania wiedzy z zakresu archeologii w społeczeństwie. Rozmawiają nie tylko między sobą - korzystają też z doświadczenia i porad przedstawicieli muzeów, mediów czy osób zajmujących się aktywizacją osób niepełnosprawnych.

 

Drugie spotkanie (w postaci warsztatów z udziałem specjalistów i odwiedzin studyjnych w muzeach) trwa w Warszawie od 30 maja do 2 czerwca. Dyskutowano na tematy związane z istnieniem archeologii w mediach, przywracaniem obecności osób niepełnosprawnych w dziedzictwie kulturowym, problematyką kości ludzkich jako materiału zabytkowego i eksponatu muzealnego, organizacją imprez upowszechniających archeologię, współpracy z lokalnymi samorządami.

 

"Wyzwaniem okazały się różne sposoby włączania społeczeństwa w archeologię w zależności od kraju" - wyjaśniła w rozmowie z PAP koordynatorka projektu Innovarch dr Paloma González z Uniwersytetu Autonomicznego w Barcelonie. - W krajach śródziemnomorskich dziedzictwo zachowane jest w formie monumentalnej i publika uważana jest jako potencjalne zagrożenie, podczas gdy w środkowo- i północno-europejskiej archeologii brak jest monumentalnych zabytków. Tam przeważa pogląd, wedle którego bardziej próbuje się wyjaśniać i tworzyć rekonstrukcje" - mówiła.

 

"INNOVARCH Public Archaeology in European Higher Education curricula" to projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Zakończy się w grudniu 2017 roku.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

szz/ zan/

Tagi: uw , archeologia
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik

Jak opowiadać o nauce Kowalskiemu? Gdzie i kiedy promować wyniki badań naukowych? Jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych? - odpowiedzi na te pytania naukowcy znajdą w bezpłatnym poradniku pt. "Sztuka promocji nauki" wydanym przez OPI.

Więcej

Myśl na dziś

Naukowcy usiłują przekształcić to co niemożliwe – w możliwe. Politycy często chcą przekształcić to co możliwe – w niemożliwe.
Bertrand Russell

Nasz blog

Przełamując efekt Matyldy Przełamując efekt Matyldy

Maria Skłodowska-Curie czy Katherine G. Johnson to kobiety nauki, które odniosły sukces, przełamały społeczną nieufność, zdobyły zasłużone laury, a ostatnio "upomniało się" o nie kino. Jednak tych, których wybitne dokonania naukowe długo pozostawały w cieniu i wciąż są mało znane jest wiele. Cecilia Payne-Gaposchkin, Jocelyn Bell Burnell czy Trottula, to tylko niektóre z nich.

Więcej

Tagi

-->