Nauka dla Społeczeństwa

24.04.2024
PL EN
10.06.2016 aktualizacja 10.06.2016

Aplikacja rozwijająca procesy poznawcze najlepsza w ABB IT Challenge 2016

Projekt aplikacji rozwijającej procesy poznawcze, przygotowany przez studentów Uniwersytetu Gdańskiego i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, zwyciężył w ogólnopolskim konkursie ABB IT Challenge 2016.

Organizatorem konkursu jest Centrum Systemów Informatycznych ABB. W tegorocznej, dziewiątej edycji ABB IT Challenge zadaniem studentów było stworzenie projektu informatycznego wspomagającego procesy uczenia się i odpowiadającego na hasło konkursu „Learning – LevelUP”. Rozwiązanie mogło być skierowane do dowolnej grupy – dzieci, dorosłych i seniorów; studentów, aktywnych zawodowo lub poszukujących pracy; dokształcających się w ramach wykonywanej profesji lub w ramach hobby.

Pierwsze miejsce zajął zespół EllEd, w skład którego weszli: Agnieszka Kolasińska - studentka neuropsychologii na Uniwersytecie Gdańskim oraz Kamil Pociot - student informatyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zwycięzcy otrzymali główną nagrodą w konkursie - 25 tys. złotych.

"Zgodnie z prognozami do 2035 r. jedną czwartą populacji stanowić będą emeryci. Te prognozy wskazują na konieczność szczególnego zadbania o ludzi starszych, którzy stanowić będą coraz większą część naszego społeczeństwa. Chcąc aktywizować osoby w wieku emerytalnym, należy nauczyć je dbania o swój umysł w równym stopniu, w jakim czyni się to w odniesieniu do ciała" - wyjaśnia współautorka projektu Agnieszka Kolasińska.

Jak mówi, program przygotowany przez jej zespół jest skierowany właśnie do ludzi w wieku podeszłym, u których wraz z upływem czasu dostrzec można stopniowe obniżanie się sprawności poznawczej. "Szereg prostych, intuicyjnych zadań inspirowanych testami neuropsychologicznymi, ma na celu przede wszystkim uzyskanie poprawy w zakresie funkcji uwagowych, których osłabienie odpowiada za większość problemów natury poznawczej u osób starszych. Chcielibyśmy, aby nasz program przyczynił się do zwiększenia poczucia kompetencji i efektywności u jego użytkowników" – mówi Kolasińska.

Drugie miejsce w konkursie zajął zespół Nonsmokers z Politechniki Łódzkiej w składzie: Justyna Tyran i Damian Guziak. Trzecie miejsce wywalczył zespół Akedu z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w składzie: Natalia Rompska i Kacper Żuk. Czwarte należało do zespołu Progress Bear z Uniwersytetu Jagiellońskiego, w którym znaleźli się: Olga Wojnarowska i Artem Shubovych.

Szczegółowe informacje na temat konkursu są dostępne na stronie: www.itchallenge.pl

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ mrt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024