Nauka dla Społeczeństwa

24.04.2024
PL EN
14.06.2016 aktualizacja 14.06.2016

STEM4youth: ściśle rzecz biorąc - ścisłe są fajne

Przedmioty ścisłe nie są straszne, są strasznie fajne - naukowcy chcą to pokazać licealistom w ramach programu STEM4youth. Badacze z kilku krajów UE, koordynowani przez Polaków, opracowują platformę e-learningową i materiały dydaktyczne, które pokażą, że przedmioty ścisłe opłaca się studiować.

Matematyka, fizyka, chemia, medycyna - może nie są to kierunki, które studiować łatwo, ale z pewnością się to opłaca. Program, który pokaże uczniom, jaką pracę mogą zdobyć absolwenci kierunków ścisłych i jak na rozwoju tych nauk zyskuje gospodarka i społeczeństwo.

Program, który pokaże uczniom, jaką pracę mogą zdobyć absolwenci kierunków ścisłych (i jak na rozwoju tych nauk zyskuje gospodarka i społeczeństwo) - opracowują wspólnie ośrodki z siedmiu państw, w tym z Polski.

Program STEM4youth koordynowany przez Politechnikę Warszawską zdobył finansowanie (1,8 mln euro) w ramach programu Horyzont 2020. W projekcie biorą udział ośrodki z Polski, Grecji, Słowenii, Włoch, Grecji, Czech, Hiszpanii.

"Komisja Europejska zdaje sobie sprawę, że kierunki ścisłe mogą odstraszać młodych ludzi. Może w Polsce aż tak tego nie widać, ale w Europie jest posucha, jeśli chodzi o kandydatów na takie studia" - zwraca uwagę w rozmowie z PAP koordynator projektu dr Przemysław Duda z Wydziału Fizyki PW. Podaje przykład znanej mu uczelni, gdzie na studia z chemii zgłosiło się 10 razy mniej kandydatów, niż oferowanych miejsc. Nie jest to, zdaniem rozmówcy PAP, trend korzystny dla rozwoju dziedzin ścisłych.

"Żeby zachęcić młodych ludzi do studiowania nauk ścisłych chcemy zbudować platformę e-learningową. Będą na niej umieszczane materiały do nauki siedmiu dyscyplin: matematyki, fizyki, astronomii, chemii, medycyny, inżynierii i medycyny - zapowiada dr Duda. - Każdy z partnerów stworzy materiały w języku narodowym i po angielsku".

Jak dodaje, platforma będzie również miejscem prowadzenia wspólnych prac przez uczniów z różnych krajów.

Zespół z Politechniki Warszawskiej skupi się na fizyce. "Chcemy pokazać, że fizyka to nic strasznego. I że ktoś, kto kończy takie studia, nie jest zdany na zawód nauczyciela. Jest bardzo dużo atrakcyjnych ścieżek kariery - to m.in. firmy, które korzystają z nowoczesnych technologii" - zaznacza rozmówca PAP.

"Za cel postawiliśmy sobie, aby pokazać kilka zjawisk fizycznych i wyjaśnić, jak przekładają się one na życie codzienne" - opowiada. Podaje przykład tzw. efektu fotoelektrycznego, który polega na emisji elektronów z powierzchni materiałów pod wpływem światła. Opisanie tego zjawiska nie tylko sprawiło, że lepiej rozumiemy świat, który nas otacza (np. korpuskularno-falową naturę światła). Badania te przyczyniły się też do powstania wielu wynalazków. Dr Duda wymienia m.in. panele fotowoltaiczne. Tematyka ta daje więc daje szanse na pracę w tej dziedzinie. "Podobne zależności chcemy pokazać na przykładzie kilku zjawisk fizycznych" - opowiada dr Duda.

"Z materiałami, które przygotujemy, będziemy jeździli do szkół - zapowiada koordynator projektu STEM4youth. - Uczniowie dostawać będą zadania badawcze, dzięki którym będą mogli się poczuć jak prawdziwi naukowcy".

Poza tym w ramach projektu STEM4youth przygotowany ma być konkurs na prace badawcze dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Dr Duda zapowiada, że będzie to konkurs, w którym uczniowie będą zaproszeni do tworzenia międzynarodowych zespołów.

Projekt jest kontynuacją projektu e-fizyka realizowanego na PW. Naukowcy w ramach tej inicjatywy przygotowali bezpłatny multimedialny podręcznik do nauki fizyki w liceach, w którym zawarte są dziesiątki filmów, animacji i lekcji wirtualnych. Zarejestrowane szkoły mogą też korzystać ze zdalnego laboratorium do nauki fizyki. Przez Internet sterować można urządzeniami w laboratorium na PW i obserwować przez kamerę internetową wynik eksperymentów. Zespół z PW przygotował też wirtualne laboratorium, w którym dostępne są symulacje eksperymentów.

Projekt STEM4youth realizowany będzie do 2019 r. Będą mogły się do niego włączyć szkoły ponadgimnazjalne.

PAP - Nauka w Polsce, Ludwika Tomala

lt/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024