25.04.2024
28.07.2016 aktualizacja 28.07.2016

Po menopauzie kobiety starzeją się szybciej

Menopauza sprawia, że komórki w ciele kobiety zaczynają podlegać przyspieszonemu procesowi starzenia się. Bezsenność dodatkowo pogarsza ten stan – informują naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (USA).

"Od dziesięcioleci naukowcy spierali się w kwestii tego, czy proces starzenia się występuje na skutek menopauzy, czy też stanowi jej przyczynę. Nasze badanie jako pierwsze pokazuje, że to menopauza powoduje przyspieszone starzenie się organizmu” – mówi Steve Horvath, jeden z autorów badania opublikowanego w czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences” (DOI: 10.1073/pnas.1604558113).

Zespół badaczy pod kierunkiem Morgan Levine z Uniwersytetu Kalifornisjkiego przeanalizował proces metylacji DNA (enzymatycznej modyfikacji genów) zachodzący w obrębie komórek krwi, śliny i skóry ponad 3 tys. kobiet. Na tej podstawie ustalił biologiczny wiek badanych i porównał go z ich wiekiem chronologicznym.

"Odkryliśmy, że menopauza przyspiesza starzenie się komórkowe przeciętnie o 6 proc.” – informuje Horvath.

W innym badaniu naukowcy (tym razem pod kierunkiem Judith Carroll) za pomocą metody zegara epigenetycznego – porównywania zmian ekspresji genów w celu ustalenia wieku biologicznego – wykazali, że kobiety po menopauzie, które cierpią na bezsenność, starzeją się jeszcze szybciej.

Panie, które mają problemy z zasypianiem, wielokrotnie budzą się w ciągu nocy lub przedwcześnie wstają są na poziomie biologicznym zazwyczaj o dwa lata starsze niż ich rówieśniczki, które w nocy odpoczywają bez zakłóceń.

Wyniki tego badania opublikowano w magazynie „Biological Psychiatry”. (PAP)