29.03.2024
10.08.2016 aktualizacja 10.08.2016

Olsztyn szykuje się na Europejską Noc Naukowców

Moc atrakcji przygotowują olsztyńscy naukowcy podczas Europejskiej Nocy Naukowców - Fusion Night. Odbędzie się ona 30 września br. Aby zachęcić najmłodszych do udziału w wydarzeniach, przygotowano serię filmików animowanych promujących wybrane spotkania.

"Ta noc będzie bardzo długa, bo zacznie się o g. 10 rano i potrwa do późnych godzin nocnych. Atrakcji jest bardzo, bardzo dużo" - zapowiedziała w rozmowie z PAP Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN (IRZiBŻ). Powiedziała, że na razie w programie przewidziano aż 130 wydarzeń.

"Nastawiamy się na organizację wydarzeń typu hands-on, które zaangażują widzów w sposób praktyczny - odwiedzający będą mogli czegoś dotknąć, coś zbudować, a potem wziąć do domu" - powiedziała Kieda. Np. w mydlanym laboratorium każdy będzie mógł wyprodukować mydło i wziąć je do domu. Poza tym odbędą się warsztaty - m.in. ceramiczne.

Będzie można też wykonać szybki test na celiakię i przekonać się, czy jest się podatnym na uczulenie na gluten. A w laboratorium fizjoterapeutycznym, które otworzy się na tę noc, będzie można sprawdzić, która noga jest krótsza (bo to wcale nie jest w społeczeństwie tak rzadko spotykane) albo sprawdzić siłę swoich mięśni. Poza tym będzie można podziwiać eksperymenty, pokazy naukowe. W planach jest też naukowy stand-up. Do udziału w wydarzeniach zaproszono naukowców z całej Polski.

"Próbujemy zahaczyć o każdą dziedzinę, żeby każdy znalazł dla siebie coś ciekawego" - opowiada Kieda. Wymienia, że najciekawsze punkty programu zaplanowane są na wieczór. "Chcemy zwerbować mieszkańców, którzy nie do końca są entuzjastami nauki, ale przyjdą na atrakcje wieczorne. A przy okazji zobaczą trochę nauki" - mówi.

W tym roku Europejską Noc Naukowców w Olsztynie - Fusion Night promuje seria animacji z zabawnymi stworkami. Filmiki zapowiadają wybrane spotkania nocy naukowców. Pierwszy z filmików to zapowiedź warsztatu "Świat w 1500-krotnym powiększeniu". "Podczas spotkania będzie można obejrzeć bakterię pod mikroskopem, dzieci zobaczą to, czego na co dzień nie widać - to, co jest w kałuży, na rękach" - mówi Kieda.

Kolejne filmiki będą reklamowały warsztaty nt. dowodów zbrodni czy o kinie 5D. "Każdy filmik jest scenką, która firmuje jeden z eventów" - zapowiada Kieda.

Olsztyńską edycję Nocy Naukowców koordynują trzy jednostki: Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN, Uniwersytet Warmińsko-mazurski i Olsztyńska Szkoła Wyższa.

To już trzecia edycja Fusion Night. W tym roku edycje Europejskiej Nocy Naukowców organizowane są - dzięki środkom z Komisji Europejskiej - w Poznaniu i Olsztynie.

PAP - Nauka w Polsce jest jednym z patronów medialnych Europejskiej Nocy Naukowców.