19.04.2024
13.08.2016 aktualizacja 13.08.2016

Poziom mórz już rośnie na skutek globalnego ocieplenia

Globalne ocieplenie, na które ma wpływ emisja gazów cieplarnianych, już teraz powoduje wzrost poziomu mórz. Naukowcy nie byli świadomi skali problemu, bowiem ich pierwotne wnioski zaburzyła erupcja filipińskiego wulkanu. O nowych ustaleniach czytamy w "Scientific Reports".

Naukowcy rozpoczęli obserwacje poziomu mórz za pośrednictwem satelitów w 1993 r. - na krótko po erupcji wulkanu Pinatubo na Filipinach, która nastąpiła dwa lata wcześniej. Na tej podstawie szacowali, że rocznie poziom mórz rośnie o ok. 3 mm. Po wnikliwej analizie danych uznali jednak, że rozpoczęcie pomiarów poziomu mórz mniej więcej w momencie, gdy doszło do wybuchu wulkanu, doprowadził do niepoprawnych wniosków.

Globalne ocieplenie przyczynia się do podniesienia poziomu oceanów na różne sposoby: rośnie ich temperatura - a tym samym objętość, a jednocześnie topnieją lodowce i pokrywa śnieżną, z których woda spływa do oceanów. W ostatnich latach tempo ocieplania i topnienia wyraźnie przyspieszyło. Naukowcy sądzili, że przełoży się to na odpowiedni wzrost poziomu mórz. Analizy danych satelitarnych tego jednak nie potwierdziły.

Naukowcy prognozują różne zjawiska przyrodnicze, wykorzystując do tego modele komputerowe. Robią to w oparciu o dane zbierane przez dziesięciolecia. Tak też jest w przypadku oceny stanu mórz.

Autorzy pracy przypominają, że erupcja wulkanu Pinatubo w 1991 r. spowodowała chwilowe oziębienie globu, co spowodowało opadnięcie poziomu mórz. Jednak w kolejnych latach wpływ wulkanu nie był już tak silny. Niestety, do oszacowania poziomu mórz wciąż stosowano stare modele komputerowe, które ciągle uwzględniały bardzo intensywny wpływ wulkanu. W efekcie naukowcy nadal byli przekonani, że oceany nie podnoszą się w tak szybkim tempie, jak było w rzeczywistości.

"Duże erupcje wulkaniczne mogą znacząco wpływać na interpretacje zapisu satelitarnego w przypadku szacowania zmiany poziomów mórz. Musimy z ostrożnością przyglądać się danym, gdy rozpatrujemy efekty zmian klimatu" - stwierdził jeden z autorów publikacji, Steve Nerem z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Ustalenia dokonano pod kierunkiem badaczy z National Center for Atmospheric Research w USA. (PAP)