25.04.2024
15.08.2016 aktualizacja 15.08.2016

Rekin polarny - najdłużej żyjącym kręgowcem na świecie

Rekin polarny został okrzyknięty przez naukowców najdłużej żyjącym kręgowcem na świecie. Oszacowali oni, że długość jego życia może sięgać 400 lat – czytamy na łamach prestiżowego czasopisma "Science".

Pośród kręgowców – zwierząt obejmujących ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki – najbardziej długowiecznym gatunkiem jest rekin polarny - ustalili badacze z Uniwersytetu Kopenhaskiego w Danii i innych ośrodków badawczych rozmieszczonych na terenie Europy i Stanów Zjednoczonych.

Rekin polarny (Somniosus microcephalus) to ryba zamieszkująca wody północnego Atlantyku, Oceanu Arktycznego, Morza Północnego, Morza Białego i Grenlandii. Żywi się głównie fokami. Dorosłe osobniki tego gatunku osiągają długość 4-5 metrów.

W ciągu ostatnich kilku lat rekiny polarne zajmowały wysokie pozycje w wielu "plebiscytach". W 2012 r. zostały uznane za najpowolniejsze rekiny na świecie, poruszające się z szybkością zaledwie 1,2 km/h. Obecnie zalicza się je też do najwolniej rozwijających się – przeciętny rekin polarny rośnie w tempie 1 cm rocznie – i najpóźniej dojrzewających – poszczególne osobniki uzyskują dojrzałość płciową w wieku 150 lat.

W najnowszym badaniu do określenia wieku 28 samic rekina polarnego złapanych podczas przyłowu naukowcy zastosowali metodę datowania radiowęglowego. Ustalili, że przeciętny wiek zwierząt wynosił 272 lata. Największe samice o długości 493 cm i 502 cm miały odpowiednio po około 335 i 392 lata.

Na podstawie uzyskanych wyników badacze orzekli, że rekin polarny to najdłużej żyjący kręgowiec na świecie, który może dożywać co najmniej 400 lat. (PAP)