20.04.2024
23.08.2016 aktualizacja 23.08.2016

Dobrze zachowany tyranozaur

Doskonale zachowaną skamieniałość tyranozaura, zawierającą częściowy szkielet z całą czaszką, odkryli paleontolodzy w Stanach Zjednoczonych – donosi strona internetowa University of Washington.

W bogatym w skamieniałości stanie Montana (USA) paleontolodzy natrafili na doskonale zachowaną skamieniałość tyranozaura. Co najważniejsze, szkielet zawiera całą czaszkę.

Zespół kierowany przez Gregory\'ego P. Wilsona z Burke Museum of Natural History and Culture i University of Washington (USA) odkrył ponadto ok. 20 proc. pozostałych kości, w tym kręgi, żebra, kości miednicy i żuchwy.

Pierwsze odkrycie poczynili dwaj wolontariusze, Jason Love i Luke Tufts, który wypatrzyli wystające ze skał skamieniałości szkieletu. Struktura kości, przypominająca plaster miodu, pozwoliła wywnioskować, że należały do drapieżnego dinozaura. Wolontariuszy uhonorowano nazywając okaz "Tufts-Love Rex".

Tyranozaury należały do najgroźniejszych lądowych drapieżników, zaopatrzonych w długie i potężne szczęki, którymi kruszyły kości innych dinozaurów, w tym masywnych triceratopsów.

Odkrycie kompletnej czaszki tyranozaura stanowi rzadkość. Jest to piętnasta w miarę kompletna czaszka na świecie. W następnym sezonie naukowcy wrócą na stanowisko w poszukiwaniu pozostałych szczątków tyranozaura.(PAP)