16.04.2024
01.09.2016 aktualizacja 01.09.2016

Zaobserwowano rekordowo odległą gromadę galaktyk

Naukowcy odkryli gromadę galaktyk odległą od nas aż o 11,1 miliarda lat świetlnych – ogłosiła NASA. Umożliwiły to obserwacje przeprowadzone za pomocą kilku teleskopów naziemnych i kosmicznych.

Kilka dni temu astronomowie informowali o obserwacjach czterech bardzo odległych gromad galaktyk, od których światło biegło do nas około 10 miliardów lat. Ale okazuje się, że to nie koniec rekordów odległości w badaniach gromad galaktyk. W środę Obserwatorium Rentgenowskie Chandra poinformowało o odkryciu jeszcze dalszej gromady. Nowy rekord odległości wśród gromad galaktyk należy do obiektu oznaczonego jako CL J1001+0220 (w skrócie: CL J1001). W jego przypadku na dotarcie do Ziemi światło potrzebuje aż 11,1 miliarda lat.

Jednak gromada CL J1001 jest niezwykła nie tylko z powodu dużej odległości do niej, ale oprócz tego zachodzą w niej bardzo gwałtowne procesy gwiazdotwórcze, intensywniejsze niż w przypadku innych gromad. W centrum gromady znajduje się 11 masywnych galaktyk, z których dziewięć jest na etapie powstawania mnóstwa gwiazd. Tempo tego procesu to 3000 mas Słońca rocznie.

Wygląda na to, że naukowcom udało się zaobserwować gromadę tuż po tym, jak przeszła transformację z luźnego zgrupowania galaktyk w młodą, ale już w pełni rozwiniętą gromadę - mówi David Elbaz z French Alternative Energies and Atomic Energy Commission (CEA), jeden z autorów publikacji. Do tej pory w odległościach dalszych niż CL J1001 obserwowano jedynie takie luźne zgrupowania, czyli protogromady galaktyk.

Dane wykorzystane do analizy zostały zebrane za pomocą teleskopów należących do NASA, ESA, ESO i innych instytutcji. Wśród instrumentów znalazły się: Obserwatorium Rentgenowskie Chandra, Kosmiczny Teleskop Hubble\'a, Kosmiczny Teleskop Spitzera, XMM-Newton, Hershel, Karl G. Jansky Very Large Array, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), Institut de Radioastronomie Millimetrique Northern Extended Millimeter Array (IRAM NOEMA) oraz teleskop VLT