24.04.2024
23.09.2016 aktualizacja 23.09.2016

Kwantowa teleportacja w wielkim mieście

Dwa niezależne zespoły dokonały w warunkach miejskich teleportacji stanów kwantowych na odległość wielu kilometrów. Zdaniem specjalistów to kolejny krok w kierunku kwantowego internetu – informuje pismo „ Nature Photonics”.

Kwantowa teleportacja polega na przekazywaniu informacji z jednego miejsca do innego – bez fizycznego przemieszczania czegokolwiek pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami. Teleportacja na dużą odległość może się stać podstawą ultrabezpiecznej metody komunikacji, określanej jako kryptografia kwantowa.

Dr Wolfgang Tittel i jego koledzy teleportowali na odległość 8,2 kilometra stan kwantowy fotonu (cząsteczki światła) w kanadyjskim mieście Calgary. Natomiast Qiang Zhang i Jian-Wei Pan z chińskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii w Szanghaju przy użyciu odmiennej aparatury dokonali teleportacji poprzez światłowód na odległość ponad 30 kilometrów w chińskim mieście Hefei.

Oba eksperymenty łączy to, że dokonano ich w warunkach miejskich za pomocą światłowodu. Dzięki odpowiednim wzmacniaczom sygnału w przyszłości będzie zapewne możliwe zupełnie bezpieczne przesyłanie informacji, będącej kluczem do odszyfrowywania danych.

Proces teleportacji zachodzi dzięki nie całkiem zrozumiałemu nawet dla fizyków kwantowych zjawisku, znanemu jako splątanie kwantowe (Einstein określił je kiedyś jako „upiorne działanie na odległość”). Dzięki splątaniu cząsteczki subatomowe w jakiś sposób są ze sobą związane – niezależnie od odległości, która je dzieli. (PAP)