23.04.2024
26.09.2016 aktualizacja 26.09.2016

ESA pokazała składankę zdjęć wybuchów komety

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) udostępniła składankę fotografii z zarejestrowanymi najjaśniejszymi wybuchami na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko, które wystąpiły w okresie od lipca do września 2015 r.

Zestawienie najjaśniejszych wybuchów na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko, sfotografowanych przez sondę Rosetta od lipca do września 2015 r. można znaleźć tutaj: http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2016/09/comet_outbursts/16147376-1-eng-GB/Comet_outbursts.jpg

Te trzy miesiące były okresem największego zbliżenia komety do Słońca (najbliższy Słońcu punkt orbity minęła 13 sierpnia 2015 r.). W tym czasie kamery pracujące na pokładzie sondy kosmicznej Rosetta zarejestrowały 34 wybuchy na komecie, przy czym 26 zostało wykrytych dzięki wąskokątnej kamerze OSIRIS, trzy przy pomocy szerokokątnej kamery OSIRIS, a pięć dostrzeżono dzięki kamerze służącej do nawigacji.

Obserwowano regularne dżety i wypływy materii z komety, które pojawiały się i znikały zgodnie z rotacją komety i zmianami oświetlenia pochodzącego od Słońca. Powyżej tych regularnych zjawisk wystąpiły wspomniane 34 wybuchy, znacznie jaśniejsze niż „rutynowa” aktywność komety.

W przypadku wybuchów zwykle były widoczne tylko na jednej klatce zdjęcia, a na wcześniejszej lub później już nie. Sugeruje to czas życia od 5 do 30 minut. Oprócz tego naukowcy szacują, iż typowy wybuch uwalnia od 60 do 260 ton materiału w ciągu kilku minut swojego trwania.

Obliczono, że w omawianym okresie wybuchy następowały średnio co 30 godzin, czyli co około 2,4 obrotu komety. Zjawiska podzielono na trzy kategorie różniące się wyglądem wyrzucanego pyłu. Kategoria pierwsza obejmuje długie, wąskie dżety rozciągające się daleko od jądra. Typ drugi to szerokie dżety z dużą podstawą, które rozkładają się poprzecznie. Natomiast trzecia grupa stanowi połączenie cech dwóch pierwszych kategorii.

Wyniki badań opublikowano w piątek w czasopiśmie naukowym „Monthly Notices of the Astronomical Society”. Grupą badawczą kierował Jean-Baptiste Vincent z Instytutu Maxa Plancka ds. Badań Układu Słonecznego w Getyndze (Niemcy).

Kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko jest od sierpnia 2014 roku badana z bliska przez sondę Rosetta, która krąży po orbicie wokół jądra komety. Wkrótce misja ma się zakończyć, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) podaje, że nastąpi to 30 września br. (PAP)