19.04.2024
04.10.2016 aktualizacja 04.10.2016

Psie geny emocji

Pięć genów na psim genomie udało się powiązać ze stanami emocjonalnymi czworonogów – dowodzą naukowcy na łamach pisma „Scientific Reports”.

Psie emocje w dużym stopniu zależne są od genów. Naukowcom szwedzkim z Uniwersytetu w Linkoeping udało się powiązać pięć wariantów genów na psim genomie ze zdolnością psów do wchodzenia w interakcje z ludźmi. Wiadomo, że odpowiadające im cztery z tych genów na ludzkim genomie związane są z zaburzeniami zachowania, takimi jak autyzm czy ADHD.

„Nasze badania po raz pierwszy wskazują geny, które związane są ze zmianą zachowania u psów po ich udomowieniu” - wyjaśnia kierownik zespołu, prof. Per Jensen, który jest etologiem, czyli badaczem zachowania zwierząt.

Pies jest najwcześniej udomowionym zwierzęciem. Od tego czasu psy wykształciły wyjątkowe umiejętności komunikowania się i kooperacji z człowiekiem.

W ramach eksperymentów analizowano zachowanie ok. 500 psów rasy beagle o podobnej historii kontaktów z ludźmi. Dawano im do wykonania wymagające zręczności zadania. Naukowcy rejestrowali przebieg doświadczeń na wideo. Interesowało ich, jak często psy będą szukały pomocy u człowieka, kiedy zadanie okaże się za trudne.

W przypadku ponad 200 spośród badanych psów analizowano ich DNA pod kątem występowania różnego rodzaju genetycznych wariantów w genomie. Okazało się, że psy, które częściej szukały kontaktu z ludźmi, miały też określone warianty kilku genów.

U człowieka ADHD, autyzm i podobne zaburzenia związane są z trudnościami w kontaktach społecznych. Zdaniem autorów analiza psich genów i zachowania może okazać się w przyszłości pomocna w zrozumieniu zaburzeń zachowania u człowieka.(PAP)