Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
08.10.2016 aktualizacja 08.10.2016

Symulacja bazująca na teorii Einsteina zwyciężyła w Konkursie Naukowym E(x)plory

Opracowana przez licealistów - Jakuba Szewczyka i Grzegorza Uriasza, symulacja komputerowa bazująca na ogólnej teorii względności Einsteina zwyciężyła w Konkursie Naukowym E(x)plory. Dwie kolejne nagrody przypadły modernizacji wózka inwalidzkiego i projektowi badającemu przemoc w szkole.

Zwycięzców konkursu, w którym wzięło udział w sumie blisko 200 projektów, ogłoszono w piątek po południu w trakcie gali Gdynia E(x)plory Week – kilkudniowego wydarzenia organizowanego przez Fundację Zaawansowanych Technologii.

Jury złożone z pracowników innowacyjnych firm oraz rożnych instytucji naukowych, przyznało pierwsze miejsce w konkursie, a tym samym stypendium naukowe w wysokości 10 tys. zł, zespołowi w składzie: Jakub Szewczyk (II LO w Poznaniu) i Grzegorz Uriasz (I LO w Krośnie). Licealiści, którymi opiekował się Jakub Zieliński z ICM UW, pojadą też na konkurs Intel ISEF w USA.

Zwycięstwo zapewniło zespołowi opracowanie komputerowej symulacji toru światła w zakrzywionej czasoprzestrzeni. Jak wyjaśniła w rozmowie z PAP przewodnicząca jury prof. Zofia Barbara Liberda z Uniwersytetu Warszawskiego, licealiści użyli równań ogólnej teorii względności Einsteina. „Musieli stworzyć specjalny algorytm. Wykonali bardzo żmudną pracę” – podkreśliła prof. Liberda.

Drugie miejsce w konkursie (7 tys. zł stypendium naukowego) zajął Michał Zwierz z Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim. Jego projekt, czyli prototyp wózka inwalidzkiego, który m.in. pozwala korzystającej z niego osobie poruszać się nie tylko w poziomie, ale też w pionie, wygrał również w internetowym plebiscycie „Innowator Jutra”. Zwierz w nagrodę weźmie też udział w konferencji Poland 2.0 Summit na Imperial College w Londynie.

„Wózek ten ma podnośnik, dzięki któremu siedząca na nim osoba może poruszać się w górę i – np. w sklepie, może sięgnąć do produktów stojących na najwyższej półce” – powiedziała PAP prof. Liberda dodając, że taki pojazd może służyć nie tylko inwalidom, ale także np. starszym osobom mającym kłopoty z poruszaniem się.

Trzecie miejsce i stypendium naukowe w wysokości 5 tys. zł oraz nagroda specjalna od Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, przypadły Kindze Woskowskiej z II LO w Zduńskiej Woli za projekt pt. „Porozumienie bez przemocy w szkole – badania społeczne”. Autorka przeprowadziła ankietę wśród 2255 dzieci/uczniów, 187 rodziców i 101 nauczycieli. „Badania pokazały, jak agresywny sposób komunikowania się – i nie chodzi tu o wulgaryzmy - wpływa na postawę odbiorcy danego komunikatu” – powiedziała PAP prof. Liberda.

„Przykładowo rodzice zamiast od razu ganić swoje dziecko za jakieś niedociągnięcie, mogliby po prostu zapytać +a może jakoś ci w tym pomóc+” – powiedziała PAP prof. Liberda dodając, że badania pokazały, iż niewielka zmiana słów, języka, jakim zwracamy się do kogoś, może zmienić nastawienie tej osoby do danego problemu i sprawić, że w życiu codziennym będzie mniej lęku, agresji itp. Prof. Liberda dodała, że – w efekcie swoich badań - autorka projektu zaproponowała uczniom, ale i nauczycielom ze swojej szkoły warsztaty, na których uświadamiali sobie oni wagę problemów komunikacji interpersonalnej.

Poza trzema głównymi nagrodami w konkursie przyznano też kilkanaście innych wyróżnień w postaci nagród finansowych, wyjazdów na międzynarodowe konkursy naukowe, czy pozyskania mentorów naukowych, którzy pomogą w udoskonalaniu projektów.

W piątek, na uroczystej gali podsumowującej konkurs oraz całą imprezę Gdynia E(x)plory Week, przyznano też - po raz pierwszy, nagrodę „Człowieka E(x)plory”. Za „aktywne działanie, postawę i sukcesy inspirujące innych oraz przełamywanie barier” otrzymała ją czterokrotna mistrzyni paraolimpijska Natalia Partyka.

Konkurs Naukowy E(x)plory przeznaczony jest dla młodzieży w wieku 14-20 lat i prowadzony jest kilkuetapowo. W pierwszym etapie spośród blisko 200 projektów zgłoszonych w tym roku przez młodych naukowców wyłoniono 120, które zakwalifikowały się do etapów regionalnych. Z tej grupy wybrano z kolei 32 projekty finałowe przygotowane przez 52 młodych naukowców. Autorzy zaprezentowali swoje pomysły w trakcie rozpoczętej w środę imprezy Gdynia E(x)plory Week.

Jak powiedziała PAP prof. Liberda, poziom konkursu z roku na rok jest coraz wyższy. Zaznaczyła, że jej opinię podzielają też inni członkowie jury, którzy oceniali projekty w kilku edycjach konkursu. Dodała, że kilka pomysłów z poprzednich edycji zostało zgłoszonych do objęcia patentem, a w jednym przypadku patent taki został już przyznany.

Od 2012 roku w Konkursie Naukowym E(x)plory wzięło udział w sumie 800 młodych naukowców, którzy zgłosili 682 projekty. 57 laureatów reprezentowało Polskę na międzynarodowych konkursach naukowych. Ponad 70 projektów uzyskało też wsparcie w dalszej realizacji poprzez programy stażowe i mentorskie.

Poza konkursem, na Gdynia E(x)plory Week składał się też kongres „Innowacje w sporcie” oraz – kończący się w sobotę - Festiwal Naukowy E(x)plory „Nauka i Sport”. Goście festiwalu mogą m.in. odwiedzić stoiska naukowe oraz wziąć udział w wykładach, warsztatach i panelach. Współorganizatorami E(x)plory są: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia (to tu odbywa się impreza) oraz miasto Gdynia.

Jednym z patronów medialnych Gdynia E(x)plory Week jest serwis PAP - Nauka w Polsce.

PAP - Nauka w Polsce

aks/ agt/

 

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024