28.03.2024
02.11.2016 aktualizacja 02.11.2016

Wymuszona ekspresja nie zmienia stanu emocjonalnego

Samo skłonienie ludzi do zrobienia określonej miny – zmarszczenia ust, bądź rozciągnięcia ich w uśmiechu - nie wystarcza do wzbudzenia konkretnych emocji – twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Amsterdamskiego.

W 1988 roku na łamach czasopisma "Journal of Personality and Social Psychology" ukazał się artykuł opisujący przebieg eksperymentu, w ramach którego sprawdzano, jak mimika twarzy wpływa na samopoczucie psychiczne. Autorzy badania (Fritz Strack, Leonard L. Martin, Sabine Stepper) dowodzili, że poprzez zaangażowanie odpowiednich mięśni twarzy można wywołać u ludzi emocje - wesołość lub smutek. Stanowiło to poparcie dla tzw. hipotezy mimicznego sprzężenia zwrotnego.

Procedurę badania sprzed lat postanowili obecnie odtworzyć badacze z Uniwersytetu Amsterdamskiego (Holandia). Naukowcy zaprosili do laboratorium ochotników i poprosili ich o wykonywanie różnych zadań z długopisem w ustach. Część uczestników trzymała długopis pomiędzy zębami (imitacja uśmiechu), a część pomiędzy wargami (imitacja smutnej miny). Do badania wykorzystano oryginalne materiały – zabawne komiksy „Far Side”.

W pierwotnej wersji badania osoby trzymające długopis pomiędzy zębami uznawały historyjki rysunkowe za bardziej zabawne – interpretowały napięcie mięśni twarzy jako uśmiech będący wynikiem uczucia rozbawienia. Komiksy gorzej oceniały z kolei osoby trzymające długopis pomiędzy wargami – ze smutnej miny wnioskowały, że obrazki nie przypadły im do gustu. Tymczasem w najnowszym badaniu (DOI: 10.1177/1745691616674458) nie zaobserwowano żadnego z tych zjawisk – ku zaskoczeniu badaczy wyniki eksperymentu z 1988 roku nie potwierdziły się.

Naukowcy uważają, że nie jest to wystarczający powód do odrzucenia hipotezy mimicznego sprzężenia zwrotnego, jednak przyznają, iż rezultaty badania wzbudziły w nich wiele wątpliwości. Tę kwestię rozstrzygną być może przyszłe projekty badawcze.

Wyniki zreplikowanego badania opublikowano w magazynie „Perspectives on Psychological Science”. (PAP)