16.04.2024
15.11.2016 aktualizacja 15.11.2016

Morskie ptaki jedzą plastik, bo lubią zapach kapusty

Unoszące się na powierzchni morza plastikowe odpady wydzielają podobny do gotowanej kapusty aromat, atrakcyjny dla poszukujących pokarmu ptaków - informuje pismo „Science Advances”.

Na całym świecie rośnie zanieczyszczenie oceanów plastikiem. W roku 2014 masę tych odpadów oszacowano na ćwierć miliarda ton. Naukowcy obliczyli, że około 90 proc. morskich ptaków połykało plastik, co w niektórych przypadkach doprowadziło do ich śmierci.

Ptaki łykają plastikowe odpady, ponieważ ich zapach sugeruje, że mają do czynienia z pokarmem - wykazali naukowcy z University of California w Davis. Wiele morskich ptaków - jak petrele, burzyki i albatrosy - ma dobry węch i kieruje się nim zarówno przy poszukiwaniu właściwej trasy, jak i pokarmu.

Podczas eksperymentów naukowcy włożyli granulki wykonane z trzech różnych tworzyw sztucznych do siatkowych worków i zanurzyli je – przymocowane do boi - w wodach zatoki Monterey. Po trzech tygodniach analiza chemiczna wykazała obecność siarczku dimetylu, substancji o charakterystycznym zapachu gotowanej kapusty (lub gnijących wodorostów). „Nieużywane” granulki nie pachniały siarczkiem dimetylu. Substancja powstała w wyniku rozkładu mikroskopijnych glonów, osadzających się na powierzchni granulek.

Autorzy badań zaznaczają, że plastik może się ptakom wydawać apetyczny również ze względu na połyskliwość. Uważają, że należy przeprowadzić także badania dotyczące innych zwierząt często połykających plastik – ryb, pingwinów czy żółwi. Możliwe, że one także kierują się węchem.

Być może uda się opracować tworzywa sztuczne, które nie pokrywają się glonami – albo takie, które szybciej ulegają rozkładowi w środowisku naturalnym.

„Wiedza o tym, które zwierzęta są najbardziej zagrożone ze względu na sposób żerowania, także ma znaczenie, ponieważ pomaga nam - społeczności naukowej - skoncentrować wysiłki w celu ochrony najbardziej zagrożonych gatunków" - powiedział dr Matthew Savoca z University of California w Davis. (PAP)