Strona główna Aktualności

FUW - fizyka dla wszystkich

29.11.2016 Popularyzacja nauki, Popularyzator Nauki 2016

Wykład prof. Andrzeja Trautmana. Źródło: FUW

Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego - popularny FUW - ma na swoim koncie m.in. portal "Zapytaj fizyka", Letnią Szkołę Fizyki, "Fizyczną karuzelę", niezliczone wykłady otwarte i pokazy w laboratoriach. Każdego roku w wydarzeniach popularyzatorskich organizowanych przez specjalistów placówki uczestniczy około 15 tys. osób.

Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego jest finalistą w kategorii Instytucje w XII edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis PAP - Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Wydział Fizyki UW jako samodzielna jednostka powstał w 1969 roku i od samego początku zajmował się upowszechnianiem nauki. Organizowane przez FUW wydarzenia związane z popularyzacją wiedzy, pozwalają szerokiemu kręgowi zainteresowanych na lepsze zrozumienie świata i zastosowań współczesnych osiągnięć naukowych. Każdego roku w wydarzeniach popularyzatorskich organizowanych na Wydziale Fizyki UW uczestniczy około 15 tys. osób.

 

"Działalność popularyzatorską adresujemy do różnych grup wiekowych – od przedszkolaka do seniora" - czytamy w zgłoszeniu konkursowym FUW. Niektóre przedsięwzięcia są skierowane do konkretnych grup wiekowych np. młodzieży gimnazjalnej, ponadgimnazjalnej, a nawet przedszkolaków, inne zaś do szerokiej publiczności.

 

Od wielu lat niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się "Zajęcia otwarte z fizyki", na które składają się m.in. wykłady otwarte, wykłady z pokazami w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W wykładach poświęconych podstawom fizyki i jej współczesnym osiągnięciom w ciągu roku uczestniczy ok. 5 tys. osób. Z kolei w zajęciach w pracowni fizycznej w ciągu roku bierze udział blisko tysiąc uczniów.

 

Podczas dwóch pierwszych tygodni wakacji młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna może skorzystać z Letniej Szkoły Fizyki. Uczniowie poznają fizykę wykonując samodzielnie doświadczenia, zapoznając się z pracą naukowców w laboratoriach, słuchając wykładów. Podczas LSF odbywa się zwykle 11 wykładów ilustrowanych doświadczeniami, 54 zajęcia warsztatowe w laboratoriach FUW oraz dziewięć zajęć w pracowni fizycznej, a także wycieczka do instytutu naukowego. W LSF co roku bierze udział około 140 uczniów, którzy dowiadują się m.in., jak zbudować prosty odbiornik radiowy, czy zajrzeć do wnętrza ciała bez użycia skalpela.

 

Najmłodsi mogą skorzystać z kolei z "Fizycznej karuzeli" - interaktywnych pogadanek przeznaczonych dla przedszkolaków i uczniów klas 0-3. Dzieci mogą wtedy wykonywać samodzielnie doświadczenia oraz uczyć się obserwacji i wyciągania wniosków. W ciągu roku odbywa się około 80 takich zajęć, w których uczestniczy około 1,4 tys. dzieci.

 

Wielką popularnością cieszy się także portal "Zapytaj fizyka" adresowany do wszystkich zainteresowanych poznaniem odpowiedzi na nurtujące pytania z dziedziny nauk przyrodniczych. Odpowiedzi - średnio jednej dziennie - udzielają naukowcy z Wydziału Fizyki UW. W ramach „Zapytaj fizyka” raz w miesiącu organizowane są także wykłady popularnonaukowe wygłaszane przez znamienitych naukowców i popularyzatorów nauki z Polski i z zagranicy np. prof. Johna Ellisa, prof. Aleksandra Wolszczana, ks. prof. Michała Hellera. "Wykłady cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Nierzadko publiczność nie mieści się w aulach nowego budynku Wydziału Fizyki dysponujących 560 miejscami. W skali roku w wykładach uczestniczy ok. 5 tys. osób" - informują przedstawiciele FUW.

 

Do wszystkich zainteresowanych naukami matematyczno-przyrodniczymi adresowane jest też wspólne przedsięwzięcie Wydziału Fizyki i pozostałych jednostek mieszczących się na terenie Kampusu Ochota UW – Dzień Otwarty Kampusu Ochota UW (DOKO UW). Uczestnicy, odwiedzając laboratoria i biorąc udział w warsztatach, mogą dowiedzieć się m.in. jak otrzymać i rozpoznać grafen, co wyróżnia białko zielonej fluorescencji (GFP) spośród innych białek, jak przesunąć granice widzenia. Podczas jednego ze spotkań grupa samby batucady przedstawiła dźwięki karnawału z pomocą bębnów i innych instrumentów perkusyjnych, zapoznając publiczność z podstawowymi własnościami fal dźwiękowych. W 2016 roku w DOKO wzięło udział ok. 1 tys. osób.

 

FUW aktywnie włącza się też w organizację Festiwalu Nauki w Warszawie od jego pierwszej edycji. Każdego roku eksperci Wydziału przygotowują około 30 różnych imprez: wykładów (np. "Chmury: największa zagadka zmian klimatu", "Nierozwiązane zagadki Drogi Mlecznej"), lekcji festiwalowych (np. "Pogoda i klimat od kuchni", "Zakamarki oka i tajniki widzenia"), klubów dla młodzieży, wieczorów z nauką, warsztatów i pokazów. W ciągu sześciu dni trwania Festiwalu w imprezach na Wydziale Fizyki bierze udział blisko 2 tys. osób. Długoletnim dyrektorem Festiwalu był (nieżyjący już) dr hab. Maciej Geller z Wydziału Fizyki.

 

Każdego roku Wydział Fizyki bierze też udział w Pikniku Naukowym organizowanym przez Polskie Radio i Centrum Nauki Kopernik. Studenci i pracownicy prezentują co roku ponad 20 pokazów ilustrujących badania prowadzone na Wydziale i różnorodne zagadnienia współczesnej fizyki, a także przedstawiających w nowatorski sposób podstawowe prawa fizyki. Naukowcy WF UW biorą też udział w piknikach naukowych organizowanych przez społeczności lokalne np. w Węgrowie, Piastowie, Babicach, Nisku, Lęborku.

 

Od siedmiu lat działalność popularyzatorska Wydziału rusza latem do miejsc odwiedzanych przez turystów i wczasowiczów. Około 300 osób w każde wakacje gromadzą Sejneńskie Spotkania z Nauką. Wydział Fizyki popularyzuje też nauki ścisłe korzystając ze środków artystycznych. Przykładem mogą być wystawy plansz prezentowanych w ogrodach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego i na ogrodzeniu terenu Wydziału: wystawa plastyczna "Ważne równania – opis i zrozumienie Wszechświata/Podstawy zastosowań" oraz wystawa "Fizyka współczesna w obiektywie" przedstawiająca fotografie zjawisk fizycznych.

 

Wydział Fizyki przygotowuje też informacje prasowe, które w przystępny sposób informują opinię publiczną o najnowszych osiągnięciach naukowych i prowadzonych badaniach z udziałem pracowników i studentów Wydziału. W ten sposób media i ich odbiorcy mogli dowiedzieć się o: robocie-gąsienicy, który żywi się światłem; danych nawigacyjnych z samolotów, które pozwolą uniknąć turbulencji. Rocznie pracownicy i doktoranci Wydziału Fizyki biorą udział w kilkuset audycjach popularnonaukowych radiowych i telewizyjnych takich jak: Radiowa Akademia Nauk, Off Czarek, Godzina filozofów, Naukowy zawrót głowy, Sonda2. Publikują też artykuły w czasopismach popularyzujących naukę (m. in. Delta, Wiedza i Życie, Świat Nauki, Postępy Fizyki).

 

Wspólnie z Polskim Towarzystwem Fizycznym FUW organizuje ogólnopolski konkurs "Poszukiwanie talentów", skierowany do uczniów gimnazjów i liceów. Konkurs ma zainteresować młodzież fizyką i zachęcić ją do udziału w różnych formach twórczej aktywności. W konkursie uczestniczy co roku ok. 300 uczniów z ponad 100 szkół z całej Polski.

 

Wydział Fizyki UW reprezentował też Polskę w międzynarodowym innowacyjnym projekcie naukowo-społecznościowym GLORIA popularyzującym astronomię poprzez udostępnienie wszystkim zainteresowanym - sieci zrobotyzowanych teleskopów oraz zbieranych przez nie danych.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

ekr/ agt/

Wykład ks. prof. Michała Hellera. Źródło: FUW

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik

Jak opowiadać o nauce Kowalskiemu? Gdzie i kiedy promować wyniki badań naukowych? Jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych? - odpowiedzi na te pytania naukowcy znajdą w bezpłatnym poradniku pt. "Sztuka promocji nauki" wydanym przez OPI.

Więcej

Myśl na dziś

Naukowcy usiłują przekształcić to co niemożliwe – w możliwe. Politycy często chcą przekształcić to co możliwe – w niemożliwe.
Bertrand Russell

Nasz blog

Przełamując efekt Matyldy Przełamując efekt Matyldy

Maria Skłodowska-Curie czy Katherine G. Johnson to kobiety nauki, które odniosły sukces, przełamały społeczną nieufność, zdobyły zasłużone laury, a ostatnio "upomniało się" o nie kino. Jednak tych, których wybitne dokonania naukowe długo pozostawały w cieniu i wciąż są mało znane jest wiele. Cecilia Payne-Gaposchkin, Jocelyn Bell Burnell czy Trottula, to tylko niektóre z nich.

Więcej

Tagi

-->