Strona główna Aktualności
Historia i kultura

Wczesnośredniowieczny zbiór ziaren w zniszczonym budynku

07.12.2016 Archeologia, Historia i kultura

Pomieszczenie, w którym odkryto szczątki roślinne. Fot. Ł. Miechowicz

Rozbite naczynia zawierające ponad 30 kg spalonych ziaren roślin strączkowych oraz zbóż znaleźli archeolodzy w czasie wykopalisk w pozostałościach piwnicy tysiącletniego budynku w Kłodnicy w Kotlinie Chodelskiej.

"To jedno z ciekawszych odkryć tego typu na terenie Polski" - poinformował PAP dr Łukasz Miechowicz.

Przebadany przez archeologów budynek znajduje się na terenie wczesnośredniowiecznego grodziska, którego wiek archeolodzy określili wstępnie na X stulecie. Wcześniejsze badania w tym miejscu odbyły się 40 lat temu - w ich wyniku badacze zbadali konstrukcję wału grodu.

Dr Łukasz Miechowicz z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie, który prowadzi przedsięwzięcie razem z Grzegorzem Śnieżko, opowiada PAP: "Naszym celem było uściślenie czasu istnienia grodu, funkcji oraz zasięgu - dzisiaj pozostało po nim niewiele śladów w krajobrazie".

Wykopaliska poprzedzono wykonaniem badań geofizycznych. To dzięki nim wytypowano miejsce, w którym rozpoczęto wykopaliska. Naukowcy natrafili tam na fragment wczesnośredniowiecznego budynku oraz szalowanej drewnem piwnicy. Wewnątrz znajdowało się mnóstwo zabytków sprzed tysiąca lat. m.in. fragmenty naczyń ceramicznych, noże, krzesiwo, groty strzał, okucie wykonane z brązu, fragment obucha topora, szklane paciorki i gliniany przęślik.

"Jednak do najważniejszych znalezisk należą wczesnośredniowieczne ziarna zbóż, roślin strączkowych, w tym grochu, pestki owoców i skorupy orzechów. Część z nich odkryliśmy bezpośrednio w glinianych naczyniach!" - relacjonuje dr Miechowicz.

Znalezisko przetrwało do naszych czasów tylko dlatego, że budowla, w której dokonano odkrycia, uległa spaleniu. Trudno jednak ustalić, w jakich okolicznościach to nastąpiło. Samo grodzisko zostało mocno rozmyte i zniwelowane przez wylewy Wisły i działalność rolniczą.

Teraz naukowcy zamierzają wykonać analizy archeobotaniczne. Dzięki nim będzie możliwe odtworzenie dokładnego składu gatunkowego niezwykłego zbioru i poznanie diety wczesnośredniowiecznych mieszkańców grodu. Natomiast dzięki pobranym próbkom węgla oraz szczątków botanicznych badacze sprecyzują za pomocą metody datowania radiowęglowego (C14) okres funkcjonowania odkrytego budynku.

"Pozyskana dzięki badaniom wiedza umożliwi nam unikalny wgląd w życie codzienne ówczesnych mieszkańców Kotliny Chodelskiej. Do badań grodziska powrócimy w przyszłym roku" - zapowiada dr Miechowicz.

Badania archeologiczne prowadzone są w Kłodnicy przez Instytut Archeologii i Etnologii PAN i warszawski oddział Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich. Przedsięwzięcie wspierają Lasy Państwowe. Archeolodzy otrzymali też dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Naczynia, w których znaleziono szczątki roślinne. Fot. Ł. Miechowicz