Strona główna Aktualności

Popularyzatorzy: upowszechnianie nauki to satysfakcja, ale i ciężka praca

16.12.2016 Konkursy, Popularyzacja nauki
Warszawa, 15.12.2016. Nagrody Popularyzator Nauki 2016 przed uroczystością w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie, 15 bm. Najlepsi popularyzatorzy nauki - naukowcy, społecznicy i instytucje - otrzymali nagrody w XII edycji konkursu Popularyzator Nauki, zorganizowanego przez serwis PAP - Nauka w Polsce oraz MNiSW. Od 12 lat w konkursie nagradzane są osoby i instytucje, które pomagają innym bliżej poznać i lepiej zrozumieć prawa przyrody i naturę zachodzących w świecie zjawisk, oraz przybliżają najnowsze wyniki badań naukowych. (zuz) PAP/Leszek Szymański

Fot. PAP/ Leszek Szymański 15.12.2016

Popularyzowanie nauki to rodzaj misji, która daje też wiele satysfakcji. Wymaga jednak pasji, zaangażowania i ciężkiej pracy – uważają laureaci 12. konkursu Popularyzator Nauki 2016, organizowanego przez serwis PAP Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Wyniki 12. edycji konkursu ogłoszono w czwartek w Warszawie, podczas uroczystej gali w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW). W konkursie nagradzane są osoby i instytucje, które pomagają innym lepiej zrozumieć świat i potrafią zainteresować osiągnięciami naukowymi osoby niezwiązane z nauką.

 

"Warto popularyzować naukę, bo ludzie są naprawdę ciekawi świata. Są żądni nowych informacji, faktów naukowych, mechanizmów naukowych. Okazuje się, że edukacja podstawowa pozostawia jednak duże szczeliny niewiedzy" - powiedział PAP prof. Bogusław Pawłowski z Katedry Biologii Człowieka Uniwersytetu Wrocławskiego, laureat głównej nagrody – za całokształt działalności popularyzatorskiej - w konkursie Popularyzator Nauki 2016.

 

 

Zdaniem laureata bardzo ważne jest przekazywanie wiedzy w sposób pomysłowy i atrakcyjny. "Trzeba pójść na pewien kompromis między terminologią naukową a kolokwializmami" - zauważył. Dodał, że z jego doświadczenia wynika, iż nie jest to zadanie proste. Wręcz przeciwnie - wymaga dużych nakładów pracy i zaangażowania. Prof. Pawłowski zwrócił uwagę, że naukowcy mają coraz mniej czasu na popularyzację. Zaapelował do resortu nauki, aby przywiązywał więcej wagi do popularyzacji przy ocenie parametrycznej jednostki, ocenie pracownika naukowego i awansach.

 

Zdzisław Cozac (laureat w kategorii Media) podkreślił w rozmowie z PAP, że dzięki działalności popularyzatorskiej ma okazję stykać się z wybitnymi naukowcami i ich nowymi koncepcjami. Najtrudniejsze jest jednak przekazanie tej często hermetycznej wiedzy laikom. Zawsze istnieje groźba zbanalizowania hipotezy naukowej, czego należy unikać - podkreślił. Cozac uważa swoją pracę - przygotowywanie filmów prezentujących średniowieczną historię Polski - za pasję, która jest jednocześnie żmudna i satysfakcjonująca.

 

"Uważam, że popularyzacja nauki jest bardzo ważnym elementem misji naukowców" – deklarował prof. Dariusz Wasik, dziekan nagrodzonego w konkursie w kategorii Instytucja Wydziału Fizyki UW. Według niego upowszechnianie nauki jest równie ważne, co prowadzenie badań naukowych, bo dzięki temu społeczeństwo jest w stanie zrozumieć świat i rządzące nim mechanizmy.

 

W konkursie nagrodzono również młodych adeptów nauki - członków Chemicznego Koła Naukowego "Flogiston" Politechniki Warszawskiej (nagroda w kategorii Zespół). "Jest to satysfakcjonujące, że możemy przekazać widzę innym osobom, mimo młodego wieku" - podkreślił prezes koła, Dominik Gutowski. Z własnej inicjatywy żacy organizują warsztaty z dziećmi i pokazy na licznych festiwalach nauki. Ich przygotowanie - zaznaczył prezes - bywa czasochłonne i wymaga lektury wielu artykułów.

 

Z kolei prof. Wojciech Dindorf - laureat w kategorii Animator – przekonywał, że aby być dobrym popularyzatorem, należy po trosze interesować się wszystkim i być ciekawym świata. W jego ocenie szkoła nie do końca spełnia swoje zadanie skoro na przygotowanych przez niego pokazach pojawia się zawsze komplet widzów. Zaznaczył, że dobry popularyzator musi być... naukowcem, tak by wiedział, o czym mówi i był przy tym wiarygodny.

 

"Nauka (…) wydaje się dla większości zwykłych ludzi czymś niedostępnym. Ciągle pokutuje ten mit, że nauka to laboratoria, białe fartuchy, to ludzie, którzy mówią niezrozumiałym językiem. A tak przecież nie jest, bo nauka nas otacza, jest z nami przez cały czas wokół nas. Tylko musimy ją dostrzec" - powiedziała Katarzyna Nowicka, rzeczniczka prasowa Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Otrzymała ona od redakcji serwisu PAP Nauka w Polsce pozaregulaminowe Wyróżnienie im. red. Tomasza Trzcińskiego za wzorcową politykę informacyjną.

 

Rzecznikom podobnych instytucji poradziła, aby kontaktowali się z przedstawicielami mediów i ich lubili. Jej zdaniem istotne jest to, by poznać ich potrzeby i przygotować taki komunikat, który ich zainteresuje.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

szz/ agt/ luo/ itm/

Warszawa, 15.12.2016. Wspólne zdjęcie lauratów i członków kapituły na zakończenie gali Popularyzator Nauki 2016 w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie, 15 bm. Najlepsi popularyzatorzy nauki - naukowcy, społecznicy i instytucje - otrzymali nagrody w XII edycji konkursu Popularyzator Nauki, zorganizowanego przez serwis PAP - Nauka w Polsce oraz MNiSW. Od 12 lat w konkursie nagradzane są osoby i instytucje, które pomagają innym bliżej poznać i lepiej zrozumieć prawa przyrody i naturę zachodzących w świecie zjawisk, oraz przybliżają najnowsze wyniki badań naukowych. (zuz/kru) PAP/Leszek Szymański

Fot. PAP/ Leszek Szymański 15.12.2016

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik

Jak opowiadać o nauce Kowalskiemu? Gdzie i kiedy promować wyniki badań naukowych? Jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych? - odpowiedzi na te pytania naukowcy znajdą w bezpłatnym poradniku pt. "Sztuka promocji nauki" wydanym przez OPI.

Więcej

Myśl na dziś

Naukowcy usiłują przekształcić to co niemożliwe – w możliwe. Politycy często chcą przekształcić to co możliwe – w niemożliwe.
Bertrand Russell

Nasz blog

Przełamując efekt Matyldy Przełamując efekt Matyldy

Maria Skłodowska-Curie czy Katherine G. Johnson to kobiety nauki, które odniosły sukces, przełamały społeczną nieufność, zdobyły zasłużone laury, a ostatnio "upomniało się" o nie kino. Jednak tych, których wybitne dokonania naukowe długo pozostawały w cieniu i wciąż są mało znane jest wiele. Cecilia Payne-Gaposchkin, Jocelyn Bell Burnell czy Trottula, to tylko niektóre z nich.

Więcej

Tagi

-->