Strona główna Aktualności
Społeczeństwo

Wiemy więcej o tym, jak polska młodzież korzysta z komórek

27.12.2016 Społeczeństwo

Fot. Fotolia

Z własnego telefonu bądź smartfonu korzystają coraz młodsze dzieci w Polsce - wynika z nowego raportu naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego. Wiek inicjacji, związany z korzystaniem z własnych telefonów lub smartfonów, najprawdopodobniej będzie się obniżać - twierdzi ekspert.

"Wiek inicjacji, związany z korzystaniem z własnych telefonów lub smartfonów, obniża się i najprawdopodobniej wciąż będzie się obniżać" - mówi kierownik badań dr Maciej Dębski z Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego (UGd), prezes Fundacji DBAM O MÓJ Z@SIĘG.

 

Badani uczniowie szkół podstawowych przyznali, że regularne korzystanie z telefonów rozpoczęli mając lat dziewięć; gimnazjaliści – 10,5 roku, zaś wiek inicjacji u uczniów uczących się obecnie w szkołach ponadgimnazjalnych kształtuje się na poziomie 11,5 lat - dodał.

 

Przez dwa ostatnie lata UGd i fundacja przy wsparciu Urzędu Miasta Gdyni przeprowadziły cykl badań naukowych poświęconych zjawisku fonoholizmu - uzależnieniu od wspomnianych urządzeń. W efekcie powstał raport "Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce".

 

W ramach badania zjawiska uzależnienia od telefonów komórkowych sto młodych osób dobrowolnie, na trzy doby, zrezygnowało z internetu, telefonu, tabletów i komputerów oraz telewizji i konsoli do gier. Od internetu i innych urządzeń dostarczających cyfrowo informacji i rozrywki odcięli się oni w ramach eksperymentu społecznego pt. "Poz@ Siecią".

 

Aby ocenić skalę nowego typu nałogu wśród polskich dzieci, autorzy raportu przeprowadzili też ogólnopolskie badanie z udziałem ponad 22 tys. uczniów (w wieku między 12 a 18 lat) i niemal 3,45 tys. nauczycieli.

 

"Na podstawie wyników można powiedzieć, że dzisiejsza polska młodzież jest młodzieżą pokolenia selfie. (…) Co czwarty uczeń (25,1 proc.) przynajmniej raz dziennie robi sobie selfie" - czytamy w raporcie. - "Warto zwrócić uwagę, że dziewczęta o wiele częściej robią sobie selfie (70,9 proc.), niż chłopcy (37,7 proc.)".

 

Jak podkreśla dr Dębski, istniała pilna potrzeba dokonania profesjonalnej diagnozy w zakresie korzystania z telefonu komórkowego przez młodych Polaków. Wyniki badań mają zwiększyć naszą wiedzę o tym, jak korzystamy z nowych narzędzi komunikacyjnych. Raport pozwala zaplanować profesjonalne wsparcie dla różnych grup odbiorców, borykających się z niekontrolowanym używaniem urządzeń cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkolnej.

 

Publikacja zawiera m.in. najważniejsze uniwersalne wnioski dotyczące wszystkich prowadzonych badań, jak również opis zjawiska fonoholizmu i rekomendacje w zakresie profilaktyki, leczenia oraz integracji w celu rozwiązywania problemów osób e-uzależnionych.

 

Eksperyment społeczny "Poz@ Siecią" oparty był o dzienniki uczestników, indywidualne wywiady pogłębione z uczestnikami eksperymentu oraz ich rodzicami. Młodzież szkolną i ich nauczycieli zapytano m.in. o wzory korzystania z telefonów komórkowych, o cele, w jakich ich używają, oraz ewentualny związek z problemem cyberprzemocy. Uczniów poproszono również o opisanie, czy i jak często przejawiają określone symptomy nałogowego korzystania ze swoich smartfonów, jakie treści w nich posiadają, i co sądzą o problemie uzależnienia od telefonów komórkowych.

 

W części pilotażowej badania realizowano w ramach zajęć dla studentów socjogii, którzy przeprowadzili wywiady z uczestnikami eksperymentu społecznego „Poz@ Siecią” oraz z ich rodzicami.

 

Obecnie trwają też ogólnopolskie badania naukowe prowadzone wśród kierowców. Dotyczą podejmowania przez nich zachowań ryzykownych związanych z używaniem telefonów komórkowych w ruchu drogowym. W projekt zaangażowana jest Fundacja DBAM O MÓJ Z@SIĘG, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Centrum Edukacji, Rozwoju i Szkoleń CERS oraz Fundacja ZenDriving. Z kolei w przyszłym roku uczelnia oraz fundacja planują zająć się badaniami ukierunkowanymi na diagnozę cyfrowych kompetencji rodziców.

 

Raport jest dostępny do pobrania na stronie fundacji: http://dbamomojzasieg.com/publikacje-raporty/
 

 

PAP – Nauka w Polsce

 

kol/ zan/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Geniusz po godzinach Geniusz po godzinach

Albert Einstein był geniuszem nauki - znanym i uwielbianym do tego stopnia, że stał się ikoną popkultury. Mogę się jednak założyć, że oprócz garści "najgrubszych" faktów przeciętny Polak wie o nim skrajnie niewiele. Książka "Jak wyobrażam sobie świat" pozwala skutecznie zwalczyć tę niewiedzę.

Więcej

Myśl na dziś

Dobrze zrozumiana nauka chroni człowieka przed pychą, gdyż ukazuje mu jego granice.
Albert Schweitzer

Nasz blog

Tabletka Matuzalema Tabletka Matuzalema

Naukowcy coraz lepiej poznają biologiczne podstawy starzenia; udaje im się nawet wydłużyć życie niektórych organizmów. Według autorów tych dokonań może to zaowocować nowymi terapiami i zwiększeniem liczby przeżywanych w zdrowiu lat. Według innych badań już dziś wiele w tym względzie można zdziałać dietą.

Więcej

Tagi