19.04.2024
01.01.2017 aktualizacja 01.01.2017

Ocieplenie przyspiesza migrację ptaków

Im bardziej ociepla się klimat, tym wcześniej migrujące ptaki docierają na swoje tereny lęgowe - informują naukowcy w “Journal of Animal Ecology”.

Jak wykazał Takuji Usui z Edinburgh University, każdy stopień globalnego ocieplenia przyspiesza średnio o jeden dzień przylot ptaków na ich letnie tereny lęgowe.

Analiza zapisów dokonywanych zarówno przez specjalistów, jak i amatorów w ciągu ostatnich 300 lat dotyczyła setek gatunków na pięciu kontynentach.

Naukowcy mają nadzieję, że wyniki badań pomogą przewidzieć reakcje poszczególnych gatunków na zmiany środowiskowe w przyszłości.

Przybycie na tereny lęgowe w niewłaściwym czasie może mieć poważne konsekwencje. Nawet kilka dni różnicy sprawia, że ptaki nie mogą skorzystać z maksymalnej dostępności kluczowych zasobów, takich jak pożywienie i miejsca lęgowe. Zbyt późne przybycie na opóźnia wyklucie się piskląt i zmniejsza ich szanse na przeżycie.

Najbardziej narażone są gatunki migrujące na duże odległości, a przy tym mniej wrażliwe na wzrost temperatury. Inne ptaki zyskują nad nimi przewagę, wcześniej zajmując lęgowiska. (PAP)