Strona główna Aktualności
Przyroda

Lubuskie/ W MRU zimuje 34,7 tys. nietoperzy

09.01.2017 Ekologia, Przyroda
Nietoperek, 07.01.2017. W sobotę, 7 bm. po raz 25. policzono nietoperze zimujące w bunkrach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego w okolicy Nietoperka. Hibernujące ssaki liczyło blisko 70 osób, wolontariusze i naukowcy z dziewięciu europejskich państw, pod kierownictwem dr. Tomasza Kokurewicza z Wrocławia. (lm/cat)PAP/Lech Muszyński

Fot. PAP/ Lech Muszyński 07.01.2017

Około 34,7 tys. nietoperzy zimuje w największym w Polsce zimowisku tych ssaków - Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (Lubuskie). W weekend odbyło się międzynarodowe liczenie tych zwierząt - poinformował PAP dr Tomasz Kokurewicz z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

"W tym roku nietoperzy było trochę mniej, niż w roku ubiegłym. Ta różnica wynosi ok. tysiąca osobników" - powiedział PAP Kokurewicz. Dodał, ze nie ma powodów do obaw, gdyż ubytek tysiąca nie stanowi jeszcze większego problemu.

Zauważył, że od dwóch lat jest tendencja spadkowa w stosunku do rekordowego roku, kiedy to w MRU zimowało prawie 39 tys. nietoperzy.

"Jeśli za rok znowu liczebność nietoperzy spadnie o więcej niż dotychczas, to będziemy się zastanawiali, czy jest to jakaś krótkotrwała zmiana liczebności, czy coś złego się dzieje. Na razie nie powodów obaw. Musimy poczekać do przyszłego roku" - zaznaczył Kokurewicz.

Coroczne liczenia nietoperzy w MRU to jeden z elementów prowadzonego tam od 1999 roku programu ochrony tej unikatowej kolonii.

"Celem tych badań jest poznanie, w jaki sposób zachowują się populacje zimujących tu gatunków – czy ich liczebność wzrasta, spada czy też jest stabilna. Musimy to widzieć, żeby w porę zareagować i ewentualnie poprawić warunki zimowania tych zwierząt" - wyjaśnił Kokurewicz.

Przypomniał, że Polska ma obowiązek składania co kilka lat raportu Komisji Europejskiej nt. stanu cennych przyrodniczo siedlisk i gatunków objętych ochroną w ramach obszarów Natura 2000, a do takich należy cały kompleksu MRU.

Obecnie liczenia w ramach działalności badawczej organizuje Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. W tegorocznym liczeniu wzięło udział 70 osób z kilku krajów, oprócz 23 Polaków byli to m.in. naukowcy z Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Szwecji czy Finlandii. Wspierali ich specjaliści z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gorzowie Wlkp.

Zasady liczenia są niezmienne, aby wyniki były możliwe do porównania. Tradycyjnie "główne siły" zostały skierowane w sobotę do części podziemnych fortyfikacji. Z kolei w niedzielę przyrodnicy skupili się na szukaniu nietoperzy w obiektach naziemnych.

"Podczas liczenia zostało stwierdzonych dziewięć gatunków w czasie zimowania w podziemnym systemie, a w naziemnych bunkrach nie połączonych z ogromnymi podziemiami po raz pierwszy od wielu lat stwierdziliśmy zimowanie gacka szarego. Gatunek nie jest rzadki i zagrożony, ale z reguły zimuje gdzie indziej" - powiedział Kokurewicz.

Dodał, że dobrą informacją jest fakt, że po kilku latach wyraźnego spadku ustabilizowała się liczebność nocka rudego, jednego z najbardziej powszechnych gatunków w MRU.

Podziemia rezerwatu "Nietoperek" i obiekty wolnostojące na obszarze Natura 2000 Nietoperek obejmują centralną część odcinka Frontu Fortecznego Łuku Odry i Warty zwanego popularnie Międzyrzeckim Rejonem Umocnionym (MRU). Znajdują tu schronienie nietoperze z województw: lubuskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego oraz ze Wschodnich Niemiec.

Na podziemną cześć MRU składa się system korytarzy, tunelów i komór (ok. 32 km) oraz naziemnych bunkrów, zbudowanych przez Niemców w latach 30. XX wieku i w czasie II wojny światowej. Panująca tam stała temperatura i wilgotność stwarzają nietoperzom idealne warunki do zimowej hibernacji.

Najliczniej zimują w MRU nocek duży, nocek rudy i nocek Natterera. Najrzadsze z gatunków hibernujących w tym miejscu to: mroczki późne, nocki Bechsteina i nocki łydkowłose.

W zależności od gatunku skupiska hibernujących nietoperzy liczą od kilku do nawet kilkuset osobników. Zwierzęta te potrafią wprowadzić swój organizm w stan hibernacji - spada wówczas temperatura ciała i zwalania metabolizm. Dzięki temu mogą przetrwać bez pożywienia nawet kilka miesięcy zasilając organizm zgromadzonym w nim wcześniej tłuszczem.

mmd/ zan/