Strona główna Aktualności
Uczelnie

Już 36 polskich instytucji naukowych z logo HR Excellence in Research

10.01.2017 Uczelnie

Fot. Fotolia

Już 36 polskich instytucji naukowych może pochwalić się prestiżowym logo: HR Excellence in Research, przyznawanym przez Komisję Europejską. Wyróżnienie otrzymują instytucje, które wdrożyły zasady Europejskiej Karty Naukowca i Kodeksu Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych.

Ostatnio - 9 stycznia - logo otrzymały Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie i Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN. Nieco wcześniej - w połowie grudnia - logo przyznano Instytutowi Chemii Przemysłowej im. I. Mościckiego, Instytutowi Fizyki Molekularnej PAN, Morskiemu Instytutowi Rybackiemu – Państwowemu Instytutowi Badawczemu oraz Instytutowi Badań Systemowych PAN.

Europejska Karta Naukowca i Kodeks Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych to dwa europejskie dokumenty opracowane przez Komisję Europejską. Zawierają one rekomendacje dla państw członkowskich, których celem jest stworzenie atrakcyjnego i otwartego rynku pracy dla naukowców z UE.

W karcie zawarte są prawa i obowiązki pracowników naukowych, ich pracodawców, a także instytucji finansujących badania poprzez przyznawanie grantów. Dotyczą one warunków pracy, rozwoju kariery naukowej, mobilności, opieki naukowej dla młodych. Zalecenia zebrane w kodeksie odnoszą się do zasad rekrutacji. Mają one sprawić, aby zasady te były otwarte dla wszystkich, transparentne i porównywalne na poziomie międzynarodowym.

Instytucje, które dostosowały swoje wewnętrzne przepisy i procedury do zaleceń zawartych w europejskich dokumentach, otrzymują od Komisji Europejskiej logo "HR Excellence in Research". Jest ono przyznawane ramach strategii Human Resources Strategy for Researchers, nakierowanej na zwiększanie atrakcyjności warunków pracy naukowców w UE. Logo jest potwierdzeniem, że uczelnia, instytucja badawcza czy przedsiębiorstwo oferuje przyjazne środowisko pracy naukowej, a obowiązujące w niej zasady rekrutacji są w pełni transparentne.

Logo nie jest przyznawane na zawsze. Po dwóch latach instytucje muszą przeprowadzić ocenę postępu i efektów wdrażania zasad Karty i Kodeksu, a po czterech latach przeprowadzona zostanie analiza zewnętrzna przez ekspertów powołanych przez KE, której wyniki warunkują zachowanie prawa do używania logo.

Lista polskich instytucji, którym przyznano wyróżnienie jest dostępna na stronie: https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/hrs4r#show_POLAND