25.04.2024
18.01.2017 aktualizacja 18.01.2017

Szczecińscy geolodzy rozszerzają zakres badań w Azji

Dwa projekty, które mają na celu wyjaśnienie globalnych zmian klimatycznych, rozpoczynają geolodzy z Uniwersytetu Szczecińskiego. Naukowcy planują badania próbek osadów z Morza Południowochińskiego oraz Oceanu Indyjskiego.

Międzynarodowy zespół badawczy pod kierunkiem prof. Jana Eduarda Harffa w lutym br. planuje kolejny wyjazd na wyspę Hainan na Morzu Południowochińskim, gdzie prowadzone są badania nad dawną deltą rzeczną, zasłoniętą osadami gromadzącymi się na dnie morskim od kilkudziesięciu tysięcy lat.

„Od 2012 r. naukowcy z Uniwersytetu Szczecińskiego współpracują z pracownikami z Morskiego Oddziału Służby Geologicznej w Guangzhou, w prowincji Kanton. Przeprowadzone wspólnie analizy geologiczne oraz geofizyczne doprowadziły nas do stwierdzenia, że znalezione w kopalnej delcie osady rejestrują zmiany klimatyczne zachodzące w ciągu ostatnich kilkudziesięciu tysięcy lat. To unikatowe odkrycie w skali świata” - powiedział prof. Jan Eduard Harff.

Szczecińscy geolodzy w czerwcu 2016 r. podczas pobytu w Guangzhou dokonali opisu 100-metrowego rdzenia osadów, przywożąc do Polski 570 próbek osadów. Zdaniem naukowców zbadanie ich, połączone z analizą danych sejsmicznych oraz paleogeomorfologicznych wyspy, pozwoli na oszacowanie zależności między zmianami poziomu morza a procesem powstawania delty. Według prof. Harffa badania te pozwolą wyjaśnić dynamikę globalnych zmian klimatycznych w okresie od 60 do 30 tysięcy lat temu.

W projekcie finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki obok badaczy z Polski i Chin wezmą udział także naukowcy z Niemiec i Stanów Zjednoczonych.

Badacze z Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Szczecińskiego rozpoczynają drugi projekt naukowy, który również dotyczy zmian klimatycznych. Zespół pod kierunkiem dr Jakuba Witkowskiego będzie badał zależność między zmianami klimatu a występowaniem okrzemek na przełomie dwóch okresów eocenu i oligocenu, czyli 34 miliony lat temu.

„Okres, który badamy to ważna cezura w czasie geologicznym, gdyż wówczas rozpoczyna się epoka lodowcowa, w której teraz żyjemy. Wtedy zaczęło się wielkie zlodowacenie Antarktydy obejmujące cały kontynent. My spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: dlaczego tak się stało?” - wyjaśnił dr Witkowski.

Naukowcy zamierzają zbadać jedną z teorii, która mówi, że zmianę klimatu wywołują mikroskopijne organizmy unoszące się biernie w toni wodnej, czyli glony. Spośród nich wybrali do badań okrzemki, które pospolicie występują w wodach morskich a także osadach oceanicznych.

„W naukach o Ziemi jest wiele dylematów, co było pierwsze jajko czy kura, nie inaczej jest w tym przypadku. Niektórzy by chcieli, aby zmiana klimatu wywołała wzrost występowania okrzemek, inni mówią, że to okrzemki zmieniły klimat. Chciałbym stanąć z boku i wraz ze swoimi kolegami z wydziału przyjrzeć się temu obiektywnie, dzięki analizie bardzo gęsto pobranych prób geologicznych z Oceanu Indyjskiego” - powiedział dr Witkowski.

Jak zaznaczają badacze, organizmy planktonowe potrafią wywierać znaczący wpływ na zmiany klimatyczne na Ziemi. W sprzyjających warunkach fitoplankton może prowadzić proces fotosyntezy przewyższający intensywnością procesy zachodzące we wszystkich lasach deszczowych na całym świecie. Ze względu na to, że fotosynteza wymaga udziału dwutlenku węgla, naukowcy wnioskują, że drobne organizmy roślinne mogą zmieniać zawartość gazów cieplarnianych w atmosferze.

Projekt badawczy pod kierunkiem dr Jakuba Witkowskiego został sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki. Pieniądze z grantu będą przeznaczone na zakup potrzebnego sprzętu do badań oraz na ufundowanie stypendium dla jednego magistranta, który napisze pracę w ramach tego projektu” - zaznaczył Witkowski.

mzb/ jjj/